Virren viemät kutsuvat veisaamaan

Sanankäytön ammattilaiset kahdessa polvessa, toimittajat Hannu Tarvas ja Pia Kaitasuo tarinoivat Yhteisvastuun nimissä suosikkivirsistään Myllyojan seurakuntatalolla keskiviikkona 21.2. kello 19 alkaen.
Kuvassa Pia Kaitasuo ja Hannu Tarvas.

Nämä virren viemät paljastavat, miksi ja milloin jokin teksti tai melodia on tullut heille tärkeäksi ja laulavat virsiä yhdessä yleisön kanssa. Virren viemää -tapahtumassa on kahvitarjoilu ja mahdollisuus osallistua Yhteisvastuukeräykseen. Mukana ovat myös kappalainen Satu Kreivi-Palosaari ja kanttori Lauri Nurkkala.

Kirkon tutkimuskeskuksen kyselytutkimuksen mukaan virsilauluperinteen vaaliminen on tärkeää lähes kahdelle kolmasosalle suomalaisista. Virsien ja hengellisten laulujen yhteisöllisyys rakentuu pitkälti laulamisen ja kuuntelemisen kokemuksellisuudesta. Olennaista on myös se, että virsillä on yhtymäkohta sekä perinteisiin että nykypäivään.

Virret ovat tuttuja monelle myös ei-aktiiviselle seurakuntalaiselle. Parhaimmillaan virsi tukee niitä laulavaa ihmistä hänen tunteissaan, sillä virren teksti voi tukea ja lohduttaa, mutta ilmaista myös kiitollisuutta.

Julkaistu 15.2.2018.

Thu Feb 15 15:31:00 EET 2018