Paastonaikaan laskeudutaan laskiaisriehan kautta

Paastonaika alkaa tuhkakeskiviikosta 14. helmikuuta. Paastoa edeltää riehakas laskiainen pullineen ja pulkkamäkineen.

2017_02 laskiainen yhteisvastuu_0363 (1)_S.jpg

Keskiviikkona 14.2. vietetään tuhkakeskiviikkoa, joka merkitsee kristillisessä perinteessä paastonajan alkamista. Oulun seurakunnissa paastonaikaan voi laskeutua tuhkakeskiviikon messussa Oulun tuomiokirkossa, sekä Tuiran, Karjasillan ja Haukiputaan kirkoissa. Tuomiokirkon messu alkaa kello 18 ja Tuiran, Karjasillan ja Haukiputaan kirkoissa kello 19.

Paasto on monelle turhasta luopumisen aikaa. Olennaiseen voi olla helpompi keskittyä, kun karsii elämästään hälyä ja antaa mielensä levätä hiljaisuuden keskellä.  Oulun seurakunnissa pääsee paastonaikana rauhoittumaan erityisesti hiljaisuuteen keskittyvissä tilaisuuksissa.

Perjantaina 16. helmikuuta vietetään hiljaisuuden iltaa Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Ilta aloitetaan hiljaisuuteen virittäytymisellä ja rukoushetkellä klo 18 ja päätetään klo 20 yhteiseen ehtoollisen viettoon. Kiimingissä Suvelan leirikeskuksessa voi osallistua koko viikonlopun kestävään retriittiin 16–18. maaliskuuta. Retriittiin ilmoittaudutaan ennakkoon p. 040 575 2710 15. helmikuuta alkaen.  Hiljaisuuden hetkiä on tarjolla myös viikoittaisissa, Taizé-henkisissä rukoushetkissä, joita pidetään sunnuntaisin kello 18 Keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17).

Paastoa edeltää riehakas laskiainen

Ennen tuhkakeskiviikkoa vietetään laskiaissunnuntaita 11.2. ja laskiaistiistaita 13.2. Laskiaisen nimi juontaa juurensa paastoon laskeutumisesta ja sitä juhlitaan perinteisesti ulkoillen ja herkutellen. Oulun seurakunnissa järjestetään useita laskiaistapahtumia.

Esimerkiksi Karjasillan kirkolla (Nokelantie 39) vietetään pirteää laskiaissunnuntaita kello 10–14 iloisen laskiaisriehan merkeissä. Tapahtuma käynnistyy partiomessulla kello 10 ja sen jälkeen seurakuntasalissa on tarjolla ilmaiset kirkkokahvit kaikille. Kirkossa voi myös askarrella ja tutustua tämän vuoden Yhteisvastuukeräykseen. Kello 11–14 kirkon pihalla on partiolippukunta Pohjolan Pirteiden järjestämä toiminnallinen rastirata ja mäenlaskua. Heppahöperöiden iloksi kirkon pihalla on myös poni. Halutessaan voi ostaa makkaraa, kuumaa mehua, laskiaispullia ja kaakaota Yhteisvastuukeräyksen ja partiotoiminnan hyväksi.

Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) on tarjolla laskiaissunnuntain lounas ja myyjäiset kello 10 alkavan messun jälkeen. Lounaaseen kuuluvat laskiaispullakahvit ja pullia voi ostaa myös mukaan vietäväksi. Herkuttelun lomassa voi tutustua myös käsityömyyjäisten antiin ja pyöräyttää onnenpyörää. Tapahtuma kestää kello 13 saakka ja sen tuotto menee Yhteisvastuukeräykseen.

Valtakunnallinen Ekopaasto kutsuu hiljentymään

Laskiaisen jälkeen tuhkakeskiviikkona käynnistyy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Ekopaasto-kampanja jo seitsemännen kerran. Tämän vuoden kampanjan aikana hiljennytään ja kohdataan ympäristöasioiden herättämiä tunteita.

Paastonaika kestää pääsiäissunnuntaihin asti eli 40 arkipäivää. Paasto opettaa laittamaan asioita oikeaan tärkeysjärjestykseen ja luopumaan tarpeettomasta. Kristillinen paasto voi olla pidättäytymistä tietyistä ruuista tai joistakin etuoikeuksista tai nautinnoista. Se voi myös olla pyrkimystä yksinkertaiseen elämäntyyliin. Tärkeintä ei ole kuitenkaan ulkonainen paasto, vaan ajan antaminen rukoukselle, Jumalan sanan lukemiselle, messussa käymiselle, hiljentymiselle, uskolle ja rakkaudelle.

Tuhkakeskiviikko on kirkkovuodessa laskiaissunnuntaita seuraava keskiviikko. Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä tuhkan sirottelemisesta pään päälle, mikä on katumuksen ja parannuksen vertauskuva.

Kuva on Oulujoen seurakunnan laskiaistapahtumasta vuodelta 2017. Kuvaaja: Sanna Krook

Julkaistu 8.2.2018.

Thu Feb 08 10:33:01 EET 2018