Koko viikko makaronia

Kiiminkiläisen Tuulan, 58, rahat eivät riitä ruokaan. Sairauspäivärahasta jää asumismenojen, lainanlyhennyksen ja lääkekulujen jälkeen noin 150 euroa kuussa. Sillä ostetaan, mitä saadaan.
Kuvassa on lautasella makaronia.

”Lähinnä minä syön makaronia ja nuudelia, joiden keitinveteen laitan lihaliemikuution”, hän sanoo.

Vielä muutama vuosi sitten tilanne oli toinen. Tuulalla oli vakituinen työ palkka-asiantuntijana ja raha riitti elämiseen. Kun yritys fuusioitui, työt siirtyivät Tallinnaan ja työntekijät irtisanottiin.

Varsinainen taloudellinen romahdus tuli, kun ansiosidonnaisen päivärahan maksaminen päättyi. Uutta työtä Tuula ei hakemisestaan huolimatta saanut ja tällä hetkellä työkuntoa verottavat useat sairaudet masennuksesta munuais- ja selkävaivoihin.

Tuula kertoo, ettei saa toimeentulotukea, koska toimeentulotukilaskelmassa asuntolainan kuluja ei huomioida menoeränä. Talo on ollut myynnissä, mutta huonokuntoisen talon kaupaksi saaminen on haastavaa. Akuuteimmassa rahapulassa Tuula on saanut apua lapsiltaan ja isältään, joka kuoli äskettäin.

”Olen hakenut seurakunnan jakamaa ruoka-apua. Ensimmäinen kerta hävetti, mutta kun hän näki paikalle tulleiden ihmisten määrän, häpeä hälveni. Meitä on samassa tilanteessa paljon muitakin.”

Häpeä on silti alituinen seuralainen. Välillä Tuula tuntee syvää pettymystä, epätoivoakin.

”Ajattelen, että tässäkö tämä minun elämäni oli? Olen tehnyt töitä ja opiskellut 16-vuotiaasta lähtien, mutta rahat eivät meinaa riittää edes ruokaan. Diakonian ja mielenterveystoimiston tarjoama keskusteluapua auttaa, samoin kaksi koiraani. Jos niitä ei olisi, ei olisi enää minuakaan.”

Äskettäin käynnistynyt Yhteisvastuukeräys auttaa Suomessa heitä, jotka elävät samankaltaisessa tilanteessa kuin Tuula. Yhteistyökumppaneina toimivat Kirkon diakoniarahasto ja paikallisseurakunnat, jotka myöntävät kertaluontoisia avustuksia sairauden, pitkittyneen työttömyyden tai yllättävän elämäntilanteen vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin joutuneille.

Seurakunnat helpottavat arkea myös antamalla ruoka-apua. Oulun seurakunnat järjestää useita yhteisvastuukeräykseen liittyviä tapahtumia, joista lisätietoa osoitteessa oulunseurakunnat.fi/tapahtumat.

Kuva Marita Ahlgren

Julkaistu 7.2.2018