Luentosarja pureutuu sodan ja rauhan käsittelyyn Raamatussa

Kiimingin seurakunnassa käynnistyy ensi viikolla sodan, rauhan ja Raamatun yhteyttä käsittelevä luentosarja. Viisiosaisen Sota ja rauha Raamatussa -luentosarjan ensimmäinen osa kuullaan Jäälin kappelissa tiistaina 9. tammikuuta kello 18.
Vanha testamentti sisältää runsaasti kuvauksia sodasta ja rauhasta.

Kaksi ensimmäistä luentoa pitää Helsingin yliopistossa työskentelevä dosentti Niko Huttunen. Hän puhuu tiistaina Raamatun tulkinnasta itsenäisyyden aikamme sodissa ja jatkaa keskiviikkona teemalla Sotilaat varhaiskristillisyydessä. Kolme muuta luennoitsijaa ovat teologian tohtori Hanna Vanonen, teologian tohtori ja Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä sekä kenttäpiispa, dosentti Pekka Särkiö.

Sodan ja rauhan teemat ovat ajankohtaisia erityisesti sisällissodan 100-vuotismuistovuonna. Pauli Niemelän mukaan Vanha testamentti on aiheen käsittelyyn hyvä lähde, sillä se antaa ihmisestä ja ihmisyhteisöistä varsin realistisen kuvan. Siihen liittyy vahvasti myös sota.

”Vanha Testamentti kuvaa peittelemättömästi elintilastaan ja olemassaolostaan taistelevaa ihmistä. Kuvaukset ovat niin voimakkaita, että niistä voi saada osittain liiankin sotaisan käsityksen, sillä pyhän sodan ajatus ei ole ollut historiallisesti niin yleinen kuin kirjoitusten perusteella voisi olettaa.”

Raamatusta on aikojen saatossa etsitty vahvistusta mitä erilaisimmille ideologioille. Luentosarjan aikana pohditaan muun muassa sitä, kuinka erilaisissa yhteyksissä Raamattua on käytetty ja kuinka eri tavoin se on tehty.

Sotaa ei Raamatussa sinänsä moralisoida, vaan se otetaan olemassa olevana todellisuutena. Rauhaa pidetään ihanteellisena asiana.

”Profeetoilla on usein näkemys tulevasta rauhan ajasta, jolloin miekat taotaan auroiksi”, lisää Pauli Niemelä.

Oulun seurakunnissa käynnistyy lähiaikoina myös kaksi muuta raamattuluentosarjaa. Tuiran kirkossa tutustutaan kevään 2018 aikana dekalogiin eli kymmeneen käskyyn. Luentosarja käynnistyy perjantaina 21. tammikuuta. Vapaaehtoisten järjestämissä Majakkailloissa käydään puolestaan läpi Jeesuksen vertauksia kolmen illan aikana 8.–10. helmikuuta.

Menovinkit 8.-14.1.2018

Sota ja rauha Raamatussa – sisällissodasta 100 vuotta -luentosarja käynnistyy ti 9.1. kello 18 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Dosentti Niko Huttunen luennoi aiheesta Raamatun tulkinta itsenäisyyden ajan sodissa.

Sota ja rauha Raamatussa -luentosarja ke 10.1. kello 18 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Dosentti Niko Huttunen luennoi aiheesta Sotilaat varhaiskristillisyydessä.

Kymmenen käskyä -raamattuluentosarja käynnistyy pe 12.1. kello 18.30 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Tuiran kirkossa tutustutaan kevään aikana läpi kymmeneen käskyyn. Raamattuluentosarjan ensimmäisessä osassa Juha Hilli käy läpi ensimmäisen ja toisen käskyn.

Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen su 14.1. kello 14 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Katri Sippola ja Raakel Pöyhtäri soittavat nelikätisesti pianomusiikin klassikoita. Lisäksi konsertissa kuullaan Tarja Sakon tulkitsemana laulumusiikin helmiä. Konsertin ohjelma koostuu mm. Bachin, Brahmsin ja Schumannin musiikista. Vapaa pääsy.

Taustatarinaklubilla Mikko Pohjola su 14.1. kello 16 Vanhassa pappilassa (Asemakatu 6). Taustatarinaklubilla esiintyy tällä kertaa muusikko ja laulaja-lauluntekijä Mikko Pohjola, jonka esikoisalbumin Menkää te, minä jään (2011) singlet Paikkani tiedän ja Et nää menestyivät hienosti radiolistoilla. Pohjola sijoittui toiseksi vuoden 2014 UMK-kilpailussa. Taustatarinaklubin hostina toimii Iina Palokangas. Tilaisuus on ilmainen ja avoin kaikille.

Kuva Pixabay

Julkaistu 4.1.2018.