Ennakkoäänestys on alkanut Oulujoella!

Oulujoen uusi kirkkoherra valitaan ensi sunnuntaina 5.11.
kuvat ehdokkaista

Oulujoen seurakunnan kirkkoherravaalin ennakkoäänestys on alkanut ja se jatkuu vielä perjantaihin 3.11. saakka. Ennakkoon voi äänestää kello 9–18  Oulujoen seurakunnan kirkkoherranvirastossa (Hintantie 89). Lisäksi ennakkoon voi äänestää eri puolilla Oulujoen seurakuntaa:  katso lähin äänestyspaikkasi vaalisivuiltamme.

Ennakkoon voi äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.

Varsinainen vaalipäivä ensi sunnuntaina 5.11.

Oulujoen kirkkoherranvaalin varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina 5.11. Äänestys alkaa jumalanpalveluksen jälkeen noin kello 11 ja jatkuu kello 20 saakka. Varsinaisena äänestyspäivänä äänestyspaikka määräytyy asuinpaikan mukaan: yli-iiläiset äänestävät Yli-iin kirkossa, ylikiiminkiläiset äänestävät Ylikiimingin kirkossa ja muut Oulujoen seurakunnan jäsenet Oulujoen kirkossa.

Seurakuntalaiset valitsevat kirkkoherran. Vaalissa äänioikeutettuja ovat Oulujoen seurakunnan täysi-ikäiset jäsenet. Äänioikeutettuja on noin 16400. Edellisissä vaaleissa vuonna 2013 äänestysprosentti oli 18,1.

Vaalissa on kolme ehdokasta

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on asettanut hakijoista ensimmäiselle vaalisijalle Oulujoen seurakunnan kappalaisen Ilkka Mäkisen 54. Koulutukseltaan hän on teologian kandidaatti (tutkinto vastaa nykyistä teologian maisterin tutkintoa). Mäkinen on vihitty papiksi vuonna 1992. Hänellä on takana viranhoitoa pappina noin 25 vuotta.

Toisella vaalisijalla on Taivalkosken seurakunnan kirkkoherra, Koillismaan rovastikunnan vt. lääninrovasti Tuomo Törmänen, 32.  Koulutukseltaan hän on teologian maisteri. Törmänen on vihitty papiksi vuonna 2009. Hänellä on takana viranhoitoa pappina noin seitsemän vuotta.

Kolmannella vaalisijalla Vaalan seurakunnan kirkkoherra Vesa-Tapio Palokangas, 53. Koulutukseltaan hän on teologian maisteri ja kasvatustieteen maisteri. Lisäksi hänellä on diakonian ja kirkon nuorisotyönohjaajan tutkinnot. Palokangas on vihitty papiksi vuonna 2013. Hänellä on takana viranhoitoa pappina noin neljä vuotta.

Julkaistu 31.10.2017

Tue Oct 31 17:05:00 EET 2017