Menovinkit viikolle 41: Tuiran T-illat kutsuvat nuoria keskustelun ja musiikin äärelle

tee, t-ilta

Tuiran seurakunnan nuorisotyö aloittaa 13. lokakuuta rippikouluikäisille ja sitä vanhemmille suunnatut T-illat Tuiran kirkolla (Myllytie 5). T-illat ovat rentoja ja vuorovaikutteisia iltoja, joissa keskustellaan, lauletaan ja kuunnellaan yhdessä seurakunnan bändin musisointia.

Kerran kuussa pidettävissä illoissa on jokaisella kerralla oma teemansa, jotka ovat nuorten elämää lähellä olevia asioita ja ajankohtaisia aiheita.  Illan aikana järjestetään myös kännykkä-äänestyksiä illan teemasta, joka helpottaa osallistumista illan kulkuun isommassa joukossa.

”Ensimmäisen kerran teemana on Nuoruus kautta aikojen. Keskustelemme yhdessä siitä, millaista on olla nuori tänä päivänä ja myös millaista se on ollut aiemmin. Myös bändi soittaa aiheeseen liittyvää eri aikakausien musiikkia”, kertoo T-illoissa mukana oleva nuorisotyön pappi Jaakko Syynimaa.

Iltaa voi jäädä vielä jatkamaan nuorten yökahvilaan kello 23 saakka. T-illat pidetään syksyn aikana 13.10., 24.11. ja 15.12. kello 18–19 Tuiran kirkolla.  T-illat jatkuvat myös keväällä.

T-illoissa on aina mukana seurakunnan työntekijöitä ohjaamassa keskustelua. Osallistumisesta iltaan voi saada myös rippikoulumerkinnän.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 9.-15.10.

Luther-esitelmä 3/5 keskiviikkona 11.10. kello 17.30-20 Oulunsalon seurakunnan toimitalo (Vattukuja 2). Pekka Kinnunen esitelmöi aiheesta Teesien naulaaja Martti Luther. Viisiosaisen esitelmäsarjan kolmas osa. Tilaisuuden alussa kahvitarjoilu.

Suomalainen rukous -kirkkokonsertti keskiviikkona 11.10 kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Konsertissa esitetään laulu- ja urkumusiikkia sadan vuoden ajalta. Esiintyjinä Juhani Alakärppä, baritoni ja Pekka Luukkonen, piano ja urut. Konsertti on osa virallista Suomi-Finland 100 vuotta ohjelmistoa ja kuuluu osana seurakuntayhtymän Kirkkomusiikkiviikkojen ohjelmistoon.

Caritas Forum – kuka huolehtii vanhasta huomenna? torstaina 12.10. kello 14 Caritas-kodissa (Kapellimestarinkatu 2). Geriatri Petteri Viramo Caritas Palveluista puhuu aiheesta "Vaivaistalosta kotihoitoon - kuka huolehtii vanhasta huomenna?" Luennon jälkeen keskustelua. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Majakka-ilta perjantaina 13.10. kello 18–21 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Vieraana terapeutti, kirjailija, teologi Tommy Hellsten. Tilaisuuden aihe on ”Onko kaikki hyvin vaikka elämässä olisi kärsimystä? Ilta kiitollisuuden ihmeen äärellä. Ohjelmassa myös musiikkia ja yhteislauluja. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja sen järjestävät Karjasillan seurakunta ja Majakkatiimi. Lisätietoja diakoniatyöntekijä Päivi Rahja 044 316 1457.

Suomalainen laulu -konsertti perjantaina 13.10. kello 19-20 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10). Reijo Alatalo (laulu) ja Tiina Kukkula (piano) esittävät suomalaista laulumusiikkia. Ohjelma 5e käytetään veteraanien hyväksi.

Kartanon laulajien ja Oulun seudun lausujien yhteinen laulu- ja runotilaisuus lauantaina 14.10. kello 17-19 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3).

Minun runoni soivat -konsertti lauantaina 14.10. kello 18-19 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Kairos-yhtye esittää rakastettuja suomalaisia runoja uusina lauluina. Tilaisuudessa kuullaan laulettu versio muun muassa Aale Tyynnin Kaarisillasta, Saima Harmajan Rannalla-runosta ja L. Onervan Ihminen. Kairos-yhtyeen muodostavat Päivi Pulkkinen (laulu ja piano), Heidi Inget (laulu), Jarmo Jakkila (kitara),  Antto Vanhala (viulu),  Jyrki Perttu (basso) ja Roni Filppa (rummut). Tilaisuus on osa kirkkomusiikkiviikkoa.

Huilumatinea sunnuntaina 15.10. kello 15 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Huilisti Eero Blomberg soittaa matineassa soolohuilumusiikkia säveltäjiltä Bach, Marais, Couperin, Hotteterre, Debussy, Ferroud ja Karg-Elert. Eero Blomberg aloitti huiluopintonsa yksityisesti Oulussa vuonna 1977 ja jatkoi niitä myöhemmin Helsingissä. Blomberg soitti Oulun kaupunginorkesterin äänenjohtajana vuosina 1989- 2000. Tilaisuus kuuluu Oulun seurakuntien Kirkkomusiikkiviikkoihin.

Koraaleja Lutherin virsisävelmiin 1600-luvulta sunnuntaina 15.10. kello 16-17 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Tuomiokirkon eläkkeellä oleva urkuri Maija Tynkkynen soittaa uruilla ja cembalolla musiikkia reformaation juhlavuoden teemalla. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Kolehti Kirkon Ulkomaanavun (KUA) kautta Etelä-Sudanin nälänhätää kärsivien hyväksi.

Sikermä suomalaisuudesta sunnuntaina 15.10. kello 18-19 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Kati Kanto esittää lauluja ja runoja pianisti Noora Siitosen säestäessä. Ohjelmassa on Hannikaisen, Paciuksen ja muiden suomalaisten säveltäjien lauluja. Konsertin kantavana teemana on lintu ja konsertissa kuullaan lauluja mm. joutsenesta ja kottaraisesta. Konserttiin vapaa pääsy. Ohjelmamaksu on viisi euroa.

Jo valkenee kaukainen ranta -konsertti sunnuntaina 15.10. kello 19-20 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkkoniementie 6). Gaudiate-kuoro laulaa Lauri Nurkkalan johdolla Sibeliuksen, Madetojan ja Kuulan sävellyksiä Suomi-100 vuotta teemalla. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja vapaaehtoinen ohjelmamaksu.

Kuva Kirkon kuvapankki/Aarne Ormio

Julkaistu 6.10.2017