Oulujoen kirkkoherra valitaan 5.11.

Seurakuntalaiset valitsevat Oulujoen kirkkoherran marraskuussa. Vaali käydään 5.11., ennakkoon voi äänestää 30.10.–3.11.

Kuvassa kaikki vaalin ehdokkaat

Oulussa käydään jälleen kirkkoherranvaali, kun Oulujoen kirkkoherra valitaan marraskuussa. Kirkkoherranvaali toimitetaan 5.11.2017. Ennakkoon voi äänestää 30.10.–3.11.

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on asettanut hakijoista ensimmäiselle vaalisijalle Oulujoen seurakunnan kappalaisen Ilkka Mäkisen. Toisella vaalisijalla on Taivalkosken seurakunnan kirkkoherra, Koillismaan rovastikunnan vt. lääninrovasti Tuomo Törmänen ja kolmannella vaalisijalla Vaalan seurakunnan kirkkoherra Vesa-Tapio Palokangas.

Ehdokkaisiin voi tutustua Oulun seurakuntien verkkosivuilla. Sivulta löytyvät tiedot myös äänestyspaikoista.

Oulujoen seurakunnan edellinen kirkkoherra Satu Saarinen valittiin Oulun tuomiorovastiksi viime vuoden marraskuussa. Hän aloitti Oulujoen seurakunnan kirkkoherrana vuonna 2013. Tällä hetkellä Oulujoen seurakunnan vt. kirkkoherrana toimii Antti Leskelä.

Äänioikeutettuja yli 16500

Seurakuntalaiset valitsevat seurakunnan kirkkoherran. Kirkkoherranvaali on Suomessa ainoa suora kansanvaali, jossa valitaan henkilö vakinaiseen virkaan. Oulujoen seurakunnan kirkkoherranvaalissa äänioikeutettuja ovat Oulujoen seurakunnan täysi-ikäiset jäsenet. Äänioikeutettuja on noin 16560.

Ehdokkaat saarnaavat lokakuussa Oulujoen kirkossa

Vaalisijoille asetetut ehdokkaat antavat vaalinäytteen eli saarnaavat ja toimittavat messun kolmena peräkkäisenä sunnuntaina Oulujoen kirkossa lokakuussa. Vaalinäytteet annetaan sunnuntaisin: 8.10. Ilkka Mäkinen, 15.10. Tuomo Törmänen ja 22.10. Vesa-Tapio Palokangas.

Kirkkoherra johtaa seurakunnan toimintaa

Kirkkoherra on vastuussa seurakunnan  jumalanpalvelusten, sakramenttien, kirkollisten toimitusten ja sananjulistuksen oikeasta hoitamisesta sekä yksityisen sielunhoidon harjoittamisesta. Hän on myös seurakunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden esimies.  Kirkkoherran palkka on vähintään 4200 euroa kuukaudessa.

Oulujoen seurakunnan rajat muuttuvat vuoden päästä

Oulujoen seurakunnassa on noin 23300 jäsentä. Seurakunnan alueella on sekä urbaania kaupunkialuetta että elinvoimaista maaseutua. Oulujoen seurakunnan rajat muuttuvat vuoden 2019 alusta, kun Yli-iin ja Ylikiimingin seurakuntapiirit siirtyvät osaksi Kiimingin seurakuntaa. Oulujoen ja Kiimingin seurakunnat kuuluvat molemmat Oulun seurakuntayhtymään.

Julkaistu 25.9.2017

2017-09-25 11:34:01.0