Kuolleiden lasten muistohartaudessa surua ei tarvitse peitellä

Kastellin kirkossa (Töllintie 38) pidetään Mikkelinpäivänä 1.10. kello 18 alkaen muistohartaus kuolleiden lasten muistolle. Muistohartaus on tarkoitettu kaikille lapsen kuolemaa sureville, riippumatta siitä milloin ja miten lapsen on menettänyt.
2013_09 enkelipatsas 2_0218_L.jpg

Muistohartaus tarjoaa läheisille paikan surra menetystä omalla tavallaan muiden saman kokeneiden kanssa. ”Siellä heidän ei tarvitse selitellä toisille omia tunteitaan eikä peitellä tai pelätä omaa itkua. Illassa kaikkia yhdistää sama lapsen menettämisen kokemus ja nämä läheiset ymmärtävät toisiaan ilman sanojakin”, kertoo sairaalapastori Hannele Lusikka.

Muistohartauteen toivotaan paikalle lapsen kuoleman kokeneiden vanhempien lisäksi muita omaisia. ”Tilaisuus on tarkoitettu kaikille läheisille. Menetys koskettaa myös muita perheenjäseniä; perheen toisia lapsia, isovanhempia, sukulaisia ja ystäviä”, toteaa Lusikka.

Hartauden alussa omaiset saavat sytyttää kynttilän lastensa muistolle. Hartaus jatkuu kaksi lastaan menettäneen isän, Tapani Autioniemen, puheenvuorolla. Hartaudessa kuullaan lisäksi musiikkia kirkkomuusikko Taina Voutilaisen ja huilisti Mari Karsikkaan esittämänä. Esirukouksista vastaavat sairaalapastori Lusikka ja seurakunnan sairaalalastenohjaajat Auli Kipinä ja Maria-Ritva Bräysy. Hartauden jälkeen tarjolla on iltakahvit ja mahdollisuus keskusteluun toisten lapsensa menettäneiden kanssa.

Lapsille ja enkeleille omistettua Mikkelinpäivää vietetään tänä vuonna 1.10. Sitä on vietetty enkelien ja lasten yhteisenä juhlapyhänä, koska Jeesus antoi lapsille erityisen arvon. Mikkelinpäivä on kristillinen juhlapyhä ja se on saanut nimensä arkkienkeli Mikaelin mukaan.  Seurakuntien lapsityössä päivä on yksi kirkkovuoden tärkeimmistä päivistä.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu: 21.9.2017