Yhteisvastuun tuotoilla tuetaan diakoniaa ja monikulttuurisuutta

Kevään Yhteisvastuukeräyksen tuotot kohdistetaan Oulun seurakunnissa useampaan kohteeseen. Oulunsalossa tuetaan vähävaraisten perheiden nuorten opiskelua ja Oulujoella lapsiperheiden liikuntavälineisiin ja -vaatteisiin.
Kuvassa laskin.

Oulun seurakunnissa kerättiin kevään aikana 75 612,89 euroa Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.
10 prosenttia Yhteisvastuukeräyksen tuotosta suunnataan paikallisseurakuntien valitsemalle kohteelle.
Tuiran seurakunta tukee Oulun ensi- ja turvakotia, Oulun tuomiokirkkoseurakunta, Karjasillan sekä Kiimingin seurakunnat kohdentavat tuottonsa Villa Victorille.
Haukiputaan seurakunnassa tuotto käytetään oman seurakunnan diakonian avustustoimintaan.

Oulunsalon seurakunta ohjaa tuottonsa oman seurakunnan vähävaraisten perheiden nuorille opiskelun tukemiseen. Tukea voi hakea esimerkiksi lukion tai ammatillisten kirjojen tai opiskeluvälineiden hankkimiseen.
”Olemme hankkineet tuotolla lahjakortteja Jameraan. Opiskeleminen vaatii nykyään ison rahallisen satsaamisen, esimerkiksi kirjat maksavat paljon”, Oulunsalon seurakunnan diakoniatyöntekijä Maija Sivula kertoo.
Tukea voi hakea laittamalla vapaamuotoisen sähköpostiviestin diakoniatyöntekijöille Maija Sivulalle, maija.sivula@evl.fi tai Riitta Markus-Wikstedtille, riitta.markus-wikstedt@evl.fi. Lahjakortit jaetaan diakonisin perustein.

Oulujoen seurakunnan tuotto käytetään oman seurakunnan alueella asuvien lapsiperheiden liikuntavälineisiin ja -vaatteisiin. Liikkuminen voi olla omaehtoista liikuntaa tai ohjattua harrastustoimintaa. Avustuksia ei anneta urheiluseurojen tai -järjestöjen lukukausimaksuihin. Diakoniatyöntekijä Anu Fedotoffin mukaan hakemuksia on tullut useammalta perheeltä.
”Tarvetta tällaiselle tukimuodolle on. Hakemuksia on tullut myös muualta Oulusta, mutta heidät olemme ohjanneet hakemaan avustusta lapsen tai nuoren harrastamiseen Oulun Diakonissalaitokselta”, Fedotoff kertoo.
Hakeminen tapahtuu lomakkeella, jonka saa ottamalla yhteyttä diakoniatyöntekijä Anu Fedotoffiin, p. 040 5747 098. Hakemusten tulee olla perillä 18.9. mennessä. Päätökset avustuksista tehdään viikon 39 aikana.​

Kuva: Pixabay
Julkaistu: 18.9.2017