Seurakunnilla on kuoroja kaikenikäisille

Oulun seurakunnissa on tarjolla monipuolista kuorotoiminta. Kuoroja on tarjolla aina 4-vuotiaista senioreille. Myös ohjelmistoissa on eroja, tarjolla on niin kevyempää hengellistä musiikkia kuin myös vaativampia kirkkomusiikkiteoksia. Kuoroihin otetaan uusia laulajia syksyn alkaessa.
seurakuntien_kuorot_Pyha_Andreas_lukkariin_THUMB.jpg

Pyhän Andreaan kirkon kuorojen johtajan, kanttori Sirpa Ilvesluodon mukaan seurakunnan kuoroon on matala kynnys tulla. Kyseessä on myös ilmainen harrastus. ”Kuorolaulaminen kehittää sosiaalisia taitoja sekä harjaannuttaa tiimityöskentelyyn. Säännöllinen laulaminen ja harjoittelu voivat myös laukaista jänniteitä kehosta.”

Kuorossa laulaminen on hyvä harrastus myös lapselle. Ilvesluodon mukaan kuorolaulaminen on mukavaa yhdessä tekemistä, joten ujommallakin lapsella on helppo tulla mukaan. Lapsikuoroissa ei myöskään pidetä koelauluja.
”Kuorossa ääni kehittyy. Keväällä on ilo huomata, miten huikeaa kehitystä monella kuorovuoden aikana tapahtuu”, Ilvesluoto kertoo.

Vaativampaa kirkko- ja taidemusiikkia esittävän Cantio Laudis –kuoron kuoronjohtaja Olli Heikkilän mukaan tavoitteelliselle kuorolaulamiselle löytyy edelleen kiinnostusta. Siitä kertoo muun muassa se, että kaikki tämän syksyn koelauluihin osallistuneet eivät mahtuneet mukaan kuoroon.

Kuoron vahvuus on tällä hetkellä noin 50 henkeä.  Kuoroon otetaan laulajia lähtökohtaisesti kauden alkaessa, mutta mukaan voi päästä myöhemminkin. Heikkilän mukaan etenkin naisääniin on runsaasti tarjontaa, mutta tiettyihin stemmoihin ei voida ottaa liikaa laulajia. Esimerkiksi tenoristemmaan kuorossa voisi ottaa lisää laulajia vielä kauden aikana.

”Kuorolaulaminen on yksi hyvä tapa osallistua seurakunnan toimintaan. Samalla myös seurakuntaelämä tulee tutuksi, sillä kuorot avustavat messuissa ja muissa tapahtumissa. Cantio Laudis –kuorossa harjoittelu on tavoitteellista ja yhteistyökykyä kehittävää”, Heikkilä kertoo.

”Tutkimusten mukaan kuorolaulanta myös pidentää elinikää.”

Lisätietoja: Pyhän Andreaan kirkon kuorot: Karjasillan seurakunnan kanttori Sirpa Ilvesluoto p. 050 525 1882.

Cantio Laudis: kuoronjohtaja Olli Heikkilä p. 041 547 9929 tai Karjasillan seurakunnan kanttori Juha Soranta p. 050 406 7286

Kuvassa Pyhän Andreaan kirkon kuorojen johtaja, kanttori Sirpa Ilvesluoto. Kuva : Anna-Mari Kilpijärvi

Julkaistu 30.8.2017

2017-08-30 14:38:00.0