Bänditoiminta on hyvä paikka aloittaa soittoharrastus

Oulun seurakunnissa on tarjolla monipuolista musiikkitoimintaa nuorille. Tarjolla on niin bänditoimintaa kuin musiikkikoulu puhallinsoittimista innostuneille.
bändi_lukkariin_THUMB.jpg

Bänditoimintaa on tarjolla Haukiputaalla, Oulujoella, Kiimingissä ja Tuirassa.
Haukiputaan nuorten gospel-bändi Sininen punavalas harjoittelee Wirkkulassa (Kirkkotie 10) keskiviikkoisin klo 18 30.8. alkaen.
”Tänne saa tulla kokeilemaan. Tämä on hyvä paikka aloittaa soittoharrastus”, Haukiputaan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Katri Haapakorva kertoo.
Mukaan voivat tulla kaikki bändisoitosta kiinnostuneet ja vähintään alkeet osaavat laulajat ja soittajat.

Oulujoen seurakunnan nuorten musaryhmä kokoontuu Hintan seurakuntatalolla (Hintantie 89). Ryhmällä ei ole kiinteää kokoontumisaikaa, vaan sopivat treeniajat katsotaan ryhmäläisten kesken.
”Mukaan saa tulla vapaasti. Nuorella ei tarvitse hankkia omaa soitinta, sillä meillä on hyvät välineet valmiiksi”, Oulujoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Pekka Leskinen kertoo.

Kiimingin nuorten musaryhmä on tarkoitettu yli 15-vuotiaille. Ryhmä kokoontuu soittamaan Jäälin kappeliin (Rivitie 9) joka torstai klo 18–20 7.9. alkaen. Osaamisvaatimuksia ei ole, mutta eduksi katsotaan motivaatio opetella yhdessä. Mukaan mahtuu niin musisoimaan, laulamaan tai roudausta tai äänentoistoa hoitamaan.
”Musaryhmä on rentoa tekemistä musiikin parissa. Mukaan voi tulla kaikki aiemmasta musiikkitausta riippumatta joko opettelemaan uutta tai vaikka jakamaan omaa osaamistaan muille.”, Kiimingin seurakunnan nuorisotyöntekijä Elisa Hinkkala kertoo.

Myös Tuirassa järjestetään bänditoimintaa, mutta ryhmä on jo täynnä. Vapaista paikoista voi kuitenkin kysyä nuorisotyön papilta Jaakko Syynimaalta, p. 044 316 1464, jaakko.syynimaa@evl.fi.

Musiikkikoulu on avoin kaikille

Musiikkikoulussa oppia voi saada puhallinsoittimien osalta. Opetusta annetaan tällä hetkellä huilun, oboen, klarinetin, saksofonin, trumpetin, käyrätorven, baritonin ja tuuban osalta, soittokunnan ja musiikkikoulun vs. toiminnanohjaaja Pauliina Sormunen kertoo. Musiikkikoulun opetus käynnistyy syksyllä. Mukaan voi tulla myös kesken kauden, mikäli vapaita paikkoja on.

Soittotaidon kartuttua halukkaat pääsevät myös mukaan orkesteritoimintaan. Seurakunnat järjestävät orkesteritoimintaa yhteistyössä Oulun konservatorion ja Oulu-opiston kanssa. Eritasoisia orkestereita on neljä.
Musiikkikouluun ei ole pääsykokeita eikä ikärajoitusta. Soittotunti pidetään kerran viikossa. Musiikkikoulun opetus maksaa lukukaudelta 170 euroa eli vuodessa 340 euroa.

Kuva: Anna-Mari Kilpijärvi

Julkaistu: 23.8.2017. Täydennetty 24.8.2017 Tuiran seurakunnan tiedoilla.

2017-08-23 13:36:01.0