Hiljainen rukous osaksi arkea

Elokuussa alkaa arkiretriitti Oulussa
Kuvassa ikkuna ja verho.

”Hiljainen rukous on asettumista paikoilleen katsellakseen maisemaa, jossa tällä hetkellä on. Se ei vaadi muuta kuin halun pysähtyä hetkeksi. Tarkoituksena ei ole tehdä ihmisestä paremmin öljyttyä ratasta yhteiskunnan koneistossa tai hoitaa kerralla kuntoon kaikkia ongelmia. Hiljaisuus on tie, jolle kuka tahansa voi astua”, kuvailee Tuiran seurakunnan pastori Helena Paalanne kristillistä meditaatiota.

Hiljaisuuden harjoittamisen tueksi alkaa Oulussa hiljaisen rukouksen ryhmä elokuussa 9.8. alkaen. Yhteinen hiljainen rukous on keskiviikkoisin kello 17.30 Tuiran kirkolla (Myllytie 5). Hetki koostuu raamatunluvusta, hiljaisuudesta ja loppurukouksesta. Kyse on tavallaan lyhyestä retriitistä tai kristillisestä meditaatiosta.

Ilmoittautumista ei tarvitse, eikä ryhmä vaadi sitoutumista. Paikalle voi tulla kuka tahansa, jonka kalenteriin ja elämään sopii juuri silloin viivähtää pieni tovi katsellen menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.

Hiljainen rukous ja retriitit ovat kristillistä meditaatiota. Kristillinen meditaatio on syvällistä, mietiskelevää hiljaista rukoilua. ”Se on oman elämän ja mielen sisäisen maiseman katselemista Jumalan kasvojen edessä, oman keskeneräisyyden hyväksymistä”, Paalanne kuvailee.

Syksyllä päiväretriittejä

Syksyn aikana Oulussa on myös kaksi puolen päivän mittaista retriittiä. Hiljaisuuden päivää vietetään 16.9. kello 12–17 Oulujoen pappilassa ja 24.11. kello 12–17 Koskelan seurakuntakodissa. Hiljaisuuden päivässä osallistujat sitoutuvat olemaan hiljaa yhdessä. Vaikka päivä tarjoaa paikan olla hiljaa ja rauhoittua, sitä ei suositella akuutissa elämänkriisissä olevalle henkilölle.

Molempiin päiviin tulee ilmoittautua ennakkoon diakoniatyöntekijä Heli Mattilalle numeroon 040 5747 145. Oulujoen pappilan päivään ilmoittautumiset tulee tehdä maanantaina 4.9. tai 11.9. ja Koskelan seurakuntakodin päivään maanantaina 13.11. tai 20.11.

Syyskuun alussa on viikonlopun mittainen retriitti Pudasjärvellä, mutta jotain retriittien suosiosta kertonee se, että retriitti tuli muutamassa päivässä täyteen. Ensi keväälle on Oulun seurakunnissa suunnitteilla lisää retriittejä.

Meditaatio on kuulunut kristilliseen perinteeseen alusta saakka. Perinne katosi kuitenkin lähes näkymättömiin vuosisatojen aikana, kunnes se löydettiin uudestaan 1960-luvulla. Kristillistä meditaatiota harjoitetaan usein esimerkiksi hiljaisuuden retriiteissä. Retriitti tarkoittaa yleensä muutaman päivän kestävää yhteisöllistä vetäytymistä, jossa keskitytään hiljaisuuteen, rauhaan ja rukoukseen.

Julkaistu 17.7.2017

2017-07-17 13:59:00.0