Hautausmaakierroksilla tutustutaan oululaisiin elämäntarinoihin

Suureen suosioon nousseet hautausmaakierrokset toteutetaan tänäkin kesänä edellisvuosien tapaan.
Kuvassa Oulun hautausmaa.

Osallistujat pääsevät tutustumaan oululaisten suurmiesten ja -naisten koskettaviin ja kiinnostaviin elämäntarinoihin asiantuntevien oppaiden johdolla.

Kierroksia järjestetään sekä Oulujoen hautausmaalla että Oulun hautausmaalla Intiössä. Kierrokset ovat maksuttomia, eikä osallistumisesta tarvitse ilmoittaa etukäteen.
Kierrokset toteutetaan säästä riippumatta.

Tarinoita taiteilijoista ja tervaporvareista

Oulun hautausmaalla kierroksia järjestetään maanantaisin 19.6.–21.8.
Lähtö on kello 18 hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä (Kajaanintie 1).

Kierrosten teema vaihtuu viikoittain: joukkoon mahtuu niin taiteilijoiden ja kulttuurihenkilöiden kuin tervaporvareiden ja kuvernöörienkin elämäntarinoita.
Yleisesti kierrokset keskittyvät elämäntarinoihin kunkin teeman mukaisesti, mutta vaihtelevasti käydään läpi kertomuksia myös hautausmaan muista muistomerkeistä, rakennuksista sekä oululaisista hautajaisperinteistä.

Hautausmaakierroksille on varattu kaksi opasta ja teemaa. Tänä kesänä uutena teemana on tullut  Laulua ja soittua.

Oulun hautausmaan kierrokset maanantaisin klo 18–20:
Ma 19.6. Tervaporvareita ja merenkulkijoita / Varmistuu myöhemmin
Ma 26.6. Siveltimellä ja sulkakynällä / Leipää ja sirkushuveja
Ma 3.7. Tervaporvareita ja merenkulkijoita / Siveltimellä ja sulkakynällä
Ma 10.7. Taiteilijoita ja kulttuuripersoonia / Tervaporvareiden ja
kuvernöörien jalanjäljillä
Ma 17.7. Kaiken  takana on nainen!
Ma 24.7. Kaiken  takana on nainen!
Ma 31.7. Laulua ja soittua
Ma 7.8. Sodan ja rauhan sankarit/Kulttuurin kaikuja
Ma 14.8. Sodan ja rauhan sankarit/Kulttuurin kaikuja
Ma 21.8. Sodan ja rauhan sankarit/Taiteilijoita ja kulttuuripersoonia

Muutokset teemoissa ovat mahdollisia.

Oulujoella ilta huipentuu musiikkihetkeen

Oulujoen kirkkoseudulla kierroksia järjestetään kolmena torstaina kesä-heinäkuussa. Kierrokset pidetään 29.6., 13.7. ja 27.7.
Lähtö on kello 17.30 Oulujoen kirkon ja hautausmaan väliseltä pysäköintialueelta Sangintien varresta (Sangintie 131).
Kierros päättyy musiikkihetkeen Oulujoen kirkossa.

Lisätietoja:
Go Arctic!/Kirsi Eskola p. 044 433 3151, kirsi.eskola@goarctic.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva: Sanna Krook
Julkaistu 19.6.2017