Rippikoulun suosio säilyy edelleen vahvana

Valtakunnan tasolla kävijämäärät ikäluokkaan verrattuna ovat jopa kasvussa
Kuvassa Tuiran kirkossa oleva konfirmaatiotilaisuus

Kesän tulo käynnistää toden teolla myös rippikoulukauden. Tänä vuonna Oulun seurakuntien rippikouluihin osallistuu 1972 rippikoululaista. Suurin osa näistä osallistuu rippileirille. Rippikouluja järjestetään tänä vuonna Oulun seurakunnissa yhteensä 70.

Suomi on ainutlaatuinen maa Euroopassa, kun vertaillaan rippikouluun osallistumista. Missään muussa maassa rippikoulu ei ole yhtä suosittu ja osallistumisprosentti yhtä korkea kuin Suomessa. Koko maassa rippikoulun käyneiden määrä nousi viime vuonna 85,9 prosenttiin edellisvuoden 83,5 prosentista. Myös Oulussa noin 86 % ikäluokasta käy tänä vuonna rippikoulun. (Rippikoulun käyneet suhteessa 15-vuotiaiden ikäluokkaan.)

”Rippikoulun suosion syytä voi vain arvailla, mutta tärkein on se, että me olemme saaneet rippikoulun käymisen pysymään osana nuorisokulttuuria. Varsinkin onnistuneet leirit lisäävät rippikoulun suosiota”, pohtii Karjasillan seurakunnan pappi Heikki Karppinen.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, joka on eräänlainen aikuistumisriitti. Konfirmoitu saa oikeuden toimia kummina, osallistua ehtoolliselle ja äänestää seurakuntavaaleissa 16 vuotta täytettyään. Rippikoulu antaa myös oikeuden kirkolliseen vihkimiseen.

Juhlatilan saa seurakunnalta ilmaiseksi

Oulun seurakuntien jäsenet voivat varata kirkkosaleja ja muita juhlatiloja veloituksetta kirkollisiin perhejuhliin, kuten rippijuhlaan. Tilasta ei peritä käyttömaksua, jos henkilö, jota varten tila varataan, on Oulun ev.lut. seurakuntien jäsen. Upeita juhlatiloja ovat esimerkiksi keskustan Vanha pappila, Oulujoen pappila ja Koskelan seurakuntakoti.

”Rippikoulun käyminen on edelleen koko perheen ja suvun juttu. Joskus perheessä nähdään paljon vaivaa riparin läpiviemiseksi nuoren kiireisten aikataulujen keskellä. Myös konfirmaatiojuhliin halutaan monissa kodeissa panostaa. Rippikoulun merkitys siirtymisessä aikuisuuteen ei ole menettänyt merkitystään”, Karppinen toteaa.

Kuva: Essi Saloranta

Julkaistu 23.5.2017