Oulujoella kirkkoherranvaalit marraskuussa

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on asettanut ensimmäiselle vaalisijalle Oulujoen seurakunnan kappalaisen Ilkka Mäkisen. Toisella vaalisijalla on Taivalkosken seurakunnan kirkkoherra Tuomo Törmänen ja kolmannella vaalisijalla Vaalan seurakunnan kirkkoherra Vesa-Tapio Palokangas.
Oulujoen seurakunnan logo

Oulujoen seurakunnan kirkkoherran vaali käydään ensi marraskuussa. Vaali toimitetaan 5.11.2017. Ennakkoon voi äänestää 30.10.–3.11.2017.

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on tänään kokouksessaan asettanut hakijoista ensimmäiselle vaalisijalle Oulujoen seurakunnan kappalaisen Ilkka Mäkisen. Toisella vaalisijalla on Taivalkosken seurakunnan kirkkoherra Tuomo Törmänen ja kolmannella vaalisijalla Vaalan seurakunnan kirkkoherra Vesa-Tapio Palokangas.

Virkaa hakivat myös  Keminmaan kirkkoherra Sanna Komulainen, Karjasillan seurakunnan kappalainen Erja Oikarinen ja Tuiran seurakunnan kappalainen Petteri Tuulos.

Oulujoen seurakunnan edellinen kirkkoherra Satu Saarinen, valittiin Oulun tuomiorovastiksi viime marraskuussa. Hän aloitti Oulujoen seurakunnan kirkkoherrana vuonna 2013. Tällä hetkellä Oulujoen seurakunnan vt. kirkkoherrana toimii Antti Leskelä.

Seurakunnan johtajana toimivan papin virkanimike on kirkkoherra. Kirkkoherra on vastuussa jumalanpalvelusten, pyhien sakramenttien, kirkollisten toimitusten ja sananjulistuksen oikeasta hoitamisesta, rippikoulun pidosta sekä yksityisen sielunhoidon harjoittamisesta. Kirkkoherra on kaikkien seurakunnan työntekijöiden esimies ja virkansa puolesta seurakuntaneuvoston puheenjohtaja.

Vaalinäytteet sunnuntaisin Oulujoen kirkossa

Vaalisijoille asetetut ehdokkaat antavat vaalinäytteen eli saarnaavat ja toimittavat messun kolmena peräkkäisenä sunnuntaina Oulujoen kirkossa lokakuussa. Vaalinäytteet annetaan sunnuntaisin: 8.10. Ilkka Mäkinen, 15.10. Tuomo Törmänen ja 22.10. Vesa-Tapio Palokangas.

Oulun seurakuntayhtymään kuuluu seitsemän seurakuntaa. Oulun seurakuntien jäsenmäärä on noin 150000. Päätoimisia työntekijöitä on noin 400. Oulujoen seurakunta on yksi Oulun seitsemästä seurakunnasta. Oulujoen seurakunnassa on noin 23 500 jäsentä ja ikärakenne on suhteellisen nuori. Palveluksessa on yli 40 työntekijää. Seurakunnan alue on laaja, suurelta osin maaseutumainen.

Julkaistu 17.5.2017

2017-05-17 18:50:01.0