Kunnostuksella vaalitaan seurakuntien arvorakennuksia

Oulun tuomiokirkon ikkunoiden kunnostus kestää kolme vuotta
Kuvassa henkilönostin tuomiokirkon vieressä.

Oulun seurakuntien kiinteistöjä kunnostetaan kesän aikana eri puolilla Oulua.

Tällä hetkellä käynnissä on jo Oulun tuomiokirkon ikkunoiden restaurointi. Ikkunat kunnostetaan vaiheittain kolmen vuoden aikana. Kaikkia ikkunoita ei korjata kerralla, vaan kunnostettavana on noin kolme ikkunaa kerrallaan. Kirkon ulkopuolella on restauroitavan ikkunan paikalla vanerista tehty ”valeikkuna”, joten ulkopuolelta kunnostusta ei äkkivilkaisulla välttämättä edes huomaa.

Kirkkojen paanukatot tervataan Kiimingissä ja Ylikiimingissä

Kiimingin ja Ylikiimingin kirkkojen paanukatot tervataan kesällä kahteen otteeseen, alkukesästä ja syksyllä. Tervaukseen menee aikaa noin puolitoista viikkoa, tarkemman ajankohdan määrittelee sää ja tervaajien aikataulu. Paanukattoja täytyy tervata noin viiden vuoden välein.

Lisäksi kesän aikana Oulujoen kirkon julkisivun huoltomaalataan, Hintan seurakuntatalon julkisivu kunnostetaan, Tuiran kirkon kellotorni kunnostetaan sekä Kiimingin kirkkopirtin ja vanhan koulun ikkunat kunnostetaan. Kaukovainion kappeli ja Haukiputaan Vakkurila puretaan.

Oulun seurakunnalla on omistuksessa noin neljäkymmentä kiinteistöä ja lisäksi pienempiä rakennuksia kuten vajoja, joten kunnostettavaa riittää. Kirkkoja ja kappeleita on 18, seurakuntataloja ja pappiloita yli 20 ja leirikeskuksia kuusi. Remontit ovat osa normaalia vuosihuoltoa ja ne tehdään, kun jokin rakennusosa, kuten julkisivun maalipinta tai vesikatto, alkaa olla käyttöikänsä päässä.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 12.5.2017