Väistämmekö vastuutamme? – keskustelu turvapaikanhakijoiden oikeuksista

Missä mennään Oulu? Miten pitkällä olemme vihan ja pelon ilmapiirin sallimisessa turvapaikanhakijoita, paperittomia ja heidän tukijoitaan kohtaan? Miten pidämme yllä luottamusta oikeusjärjestelmään ja järjestysvaltaan näissä oloissa?
Kuvassa Toripoliisi ilta-auringossa.

Oulun turvapaikanhakijoiden telttamielenosoituksen tukiryhmä ja  Oulun vastaanottokeskuksen tukiyhdistys ry, Oulun ev.-lut. seurakunnat ja Oulun kaupunginkirjasto järjestävät keskustelutilaisuuden turvapaikanhakijoiden oikeuksista ja meidän vastuusta Oulun pääkirjaston Pakkala-salissa ensi tiistaina 18.4 kello 14–16.

Keskustelijoina ovat Pakolaisneuvonta ry:n lakimies Ulla Riekki, Oulun kaupungin hallintojohtaja Ari Heikkinen sekä Oulun poliisin ylikomisario Arto Autio.

Alustuspuheenvuorot esittää  Oulussa kohtaloaan odottava turvapaikanhakija, Support demo Oulusta Mona Hyvärinen sekä Oulun seurakuntien kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács.

Keskustelutilaisuuden juontaa ja koollekutsuja on dokumenttiohjaaja Markku Heikkinen. Hänen mukaansa
kysymys turvapaikanhakijoiden lupaprosesseista ja oikeusturvasta on tärkeä meidän kaikkien suomalaisten oikeuskäsityksen ja yhteiskuntarauhan kannalta. "Yhtä ajankohtainen on kysymys tietämättömyydestä, vihan ja pelon ilmapiiristä, jota turvapaikanhakijat, paperittomat ja heidän tukijansa kohtaavat päivittäin.

Kuva: Markku Heikkinen

Julkaistu 12.4.2017