Menovinkit viikolle 16

Oulu Big Band tuo jazzia messuun

Kuvassa Oulu Big Band

Pääsiäisajan virret sekä jazzin ikivihreät sävelmät big band -musiikin tahdittamana kohtaavat jazzmessussa sunnuntaina 23.4. kello 10 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Kirkkovuoden teemana ensimmäisenä pääsiäisen jälkeisenä sunnuntaina on Ylösnousseen todistajia.

Oulu Big Bandin taiteellinen johtaja Kari Veisterä ja pappi Ilkka Mäkinen sekä kanttori Sanna Leppäniemi Oulujoen seurakunnasta päättivät kokeilla, miten big band -musiikki toimii pääsiäisaikana. Sunnuntain messussa kuullaan jazzin ikivihreitä ja negrospirituaali-pohjaisia pääsiäisvirsiä. ”Monet jazzin pioneerit olivat syvällisesti uskossa,” huomauttaa Kari Veisterä. Kristityt ilmaisevat sävelillä eri puolilla maailmaa iloaan Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Messussa perinteiset jazzkappaleet, kuten esimerkiksi Cheek to Cheek, As Time Goes By ja It’s Wonderful, keskustelevat sellaisten virsien kuten Pilvimuurista valo välähtää (virsi 104) ja Kuulkaa keitä Mestari (virsi 516) kanssa.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 17.4.–23.4.2017

Neulontaa ja matkakumppanuutta tiistaina 18.4. kello 13–14.30 Pysäkillä (Kauppiaantie 5, Oulunsalo). Kaikille avoin neulontahetki, jossa tehdään diakoniatyölle lahjoitettavaksi, arvontaan ja myytäväksi erilaisia käsitöitä. Neulomisen ohessa keskustellaan elämästä arjessa. Lankalahjoituksia otetaan vastaan.

Puhallinorkestereiden kevätkonsertti keskiviikkona 19.4. kello 18.30–19.30 Madetojan salissa (Leevi Madetojan katu 1–3). Seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston puhallinorkesterit Primo, Spirito, Virtuoso ja Viventi esittävät kevään aikana harjoittelemaansa ohjelmistoa. Ohjelma 5 €. Vapaa pääsy.

Ilta perheille torstaina 20.4. kello 18–20 Jäälin kappelissa (Rivitie 9). Ilta alkaa hartaudella, ja sen jälkeen on ohjelmassa leikkiä, askartelua ja laululeikkituokio. Lopuksi nautitaan yhteinen iltapala.

Yhteisvastuu-konsertti torstaina 20.4. kello 19 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Oulujoen seurakunnan kuorojen ja kanttorien musiikki-illassa esiintyvät Gaudiate-kuoro johtajanaan Lauri Nurkkala, Oulujoen kirkkokuoro johtajanaan Sanna Leppäniemi, Yli-Iin kirkkokuoro johtajanaan Anja Hyyryläinen sekä Hohde-kuoro johtajanaan Leo Rahko. Tilaisuudesssa on myös hartauspuhe ja yhteislaulua. Käsiohjelma 5€. Vapaa pääsy.

Luukas-messu perjantaina 21.4. kello 19 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Seurakuntalaisten toiveet ja mukana tekeminen tekevät tästä messusta karheamman mutta samalla inhimillisemmän - tavallisen ihmisen messun. Ideoita ja palautetta messusta voi antaa Facebook-ryhmässä "Luukas-messu".  Messun musiikki on nuorekasta, ja messun jälkeen on tarjolla iltapala. Kolehti kerätään vähävaraisille opiskelijoille.

Sydämeni laulu -konsertti lauantaina 22.4. kello 19–20 Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Konsertissa Uusi ääni -kuoro laulaa suomalaisuudesta, uskosta ja toivosta Pirjo Mäntyvaaran johdolla. Säestykset Taru Pisto. Konsertin ohjelmistona on tuttuja suomalaisia lauluja Suomi 100 -teemalla sekä englanninkielisiä hengellisiä lauluja. Käsiohjelma 5 €. Vapaa pääsy.

Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat ja Kampraattikuoro sunnuntaina 23.4. kello 14 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Molempia kuoroja johtaa Ilmajoen Musiikkiopiston emeritusrehtori Arto Risku. Säestyksistä vastaavat Risto Lehtinen ja Liisa Metsä-Ketelä. Suomi 100 -juhlavuoden teemakonsertissa kuullaan tuttujen kuorosovitusten lomassa myös harvemmin kuultuja kuoroteoksia. Käsiohjelma 10 € (maksutta tammenlehväveteraaneille). Vapaa pääsy.

Kahvikonsertti sunnuntaina 23.4. kello 15 Hintan seurakuntatalossa (Hintantie 89). Musiikkia esittävät Maija Tynkkynen, urut, ja Jaana Sariola ja Sara Laakkonen, huilu. Hannu Tarvas lausuu lyriikkaa. Käsiohjelma (5 €) sisältää kahvitarjoilun. Tuotto Yhteisvastuukeräykselle.

Laulumusiikin konsertti sunnuntaina 23.4. kello 18–19 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Oululaiset laulun harrastajat esittävät saksalaisesta liedistä, barokki-aarioista ja hengellisestä musiikista koostuvan ohjelmiston. Mukana on myös suomalaista laulumusiikkia ja naiskvartettilauluja. Käsiohjelma 5 € (Yhteisvastuukeräyksen hyväksi). Vapaa pääsy.

"Aurinkomme ylösnousi" – runoilta pääsiäisilosta sunnuntaina 23.4. kello 18.30–20 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). "Uudet mietteet mielessä haudalta lähtiessä: Hän on noussut ylös. Hän on. On". Runoilta pääsiäisilosta kertoo pääsiäisen merkityksestä lyriikan ja laulujen välityksellä. Runoja esittävät Hilkka Patja, Elsi Salovaara, Juho Sarkamo, Aila Valtavaara ja Juha Vähäkangas. Säestää Riitta Piippo. Vapaaehtoinen kolehti Yhteisvastuukeräykselle. Vapaa pääsy.

Julkaistu 12.4.2017

2017-04-12 10:42:00.0