Kielteisiä turvapaikkapäätöksiä luetaan hiljaisella viikolla Oulun tuomiokirkossa

Oulun tuomiokirkossa luetaan katkelmia kielteisistä turvapaikkapäätöksistä hiljaisella viikolla joka päivä maanantaista torstaihin 10.–13.4. kello 12–­12.15.

Tuomiokirkon violetin alttaritekstiilin yksityiskohta

Hiljaisella viikolla halutaan osoittaa myötätuntoa heille, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen ja ovat vaarassa tulla palautetuksi maahan, josta ovat paenneet.

”Lukemalla päätöksiä vastaamme rukouspyyntöön: kuulkaa ja auttakaa meitä! Moni meistä ei tiedä, millaisia asioita päätöksissä käsitellään. Kielteisiin päätöksiin liittyy paljon tunteita, ja tunteet herättävät keskustelua. Tarkoitus ei ole arvostella maahanmuuttoviranomaisia, vaan rukoilla päätöksiä tekevienkin puolesta, kielteisten päätösten saaneiden puolesta ja myös meidän kaikkien puolesta. Hiljainen viikko on viikko, jolloin on erityisen hyvä pysähtyä kärsimyksen äärelle. Onhan tiedossamme, että kielteisen päätöksen saaneita ja lähtömaahan palautettuja ihmisiä on kuollut tai vangittu", sanoo Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen.

Päätökset luetaan nimettöminä niin, että päätöksen saaneen ihmisen henkilöllisyys ei paljastu.

Lectio Continua on perinteinen jatkuvan lukemisen tekstinlukutapa.

”Herra, sinuun minä turvaan.
Älä milloinkaan hylkää minua.
Sinä olet vanhurskas,
pelasta minut!
Kuule minua, riennä avukseni!
Ole minulle kallio, jonka suojaan saan paeta,
vuorilinna, johon minut pelastat."

Ps. 31

Kuva: Sanna Krook