Kymppileiri tuo suurleirin Rokualle

Oulun seurakuntien järjestämä Kymppileiri juhlii tänä vuonna 30-vuotiasta historiaansa.
Kymppileirin logo

Juhlavuoden kunniaksi leiriläiset kokoontuvat suurleirille.Kymppileiri järjestetään Rokuan leirikeskuksessa 27.-30.6.2017. Leirille ilmoittautuminen on käynnissä 15.4. saakka osoitteessa http://www.oulunseurakunnat.fi/kymppileiri

Nelipäiväinen Kymppileiri järjestetään Rokualla juhannuksen jälkeen. Leiri on monelle lapselle ensikosketus telttailuun. Kymppileirin johtajan, nuorisotyönohjaajan Pertti Putilan mukaan leiri aiheuttaa useimmiten enemmän huolta vanhemmissa kuin lapsissa. ”Leirissä on monelle myös kyse itsenäistymisestä. Leiri on turvallinen paikka kokeilla omia siipiään.”

Leiriläiset majoittuvat puolijoukkueteltoissa. Keskenään lapset eivät tule nukkumaan, vaan jokaisessa teltassa majoittuu pari isosta. ”Leirillä saa uusia kavereita. Kun samassa teltassa nukkuu 12–14 lasta, siinä pääsee myös tutustumaan helposti uusiin kavereihin”, Putila kertoo.

Aikaisempina vuosina Kymppileirejä on ollut kaksi, mutta tänä vuonna leiri kokoontuu yhtenä suurleirinä. Leirillä on tilaa 400 lapselle. Kun mukaan lasketaan seurakuntien työntekijät ja vapaaehtoiset, leirin kokonaisvahvuus on lähemmäs 500 henkeä. Viime vuonna leireille osallistui 360 lasta.Leirin ohjelmisto koostuu muun muassa erätaitojen opettelusta, liikunnasta ja musiikista.Lähetystyö on merkittävä osa leirin toimintaa. Leirin kummikohde on Hosainan kuurojenkoulu Etiopiassa. Juhlaleirin kunniaksi kaksi koulun opiskelijaa vierailee leirillä.

Aivan yksin Oulun seurakunnat eivät järjestä leiriä, vaan apua ovat myös Rokuan Geopark, Pohjanmaan partiolaisten lippukunta sekä Martat.

Julkaistu 3.4.2017

2017-04-03 16:09:00.0