Mikael Agricolan elämä tutuksi Kiimingin kirkossa

Kiimingin kirkossa (Kirkonniementie 8) esitetään viikolla 14 näytelmää, joka kertoo Mikael Agricolan elämästä ja hänen vaikutuksestaan Suomeen. Näytelmä on osa reformaation merkkivuoden tapahtumia.

Kuvassa reformaation merkkivuoden tunnus omenapuu

Näytelmä alkaa Agricolan lapsuudesta, käy läpi hänen vaiheensa Viipurissa, Saksassa ja lopulta päättyy matkaan Venäjälle rauhanneuvotteluihin. Näytelmässä kuullaan Pohjantähdet-poikakuoron musiikkia, kanttori Jarkko Metsänheimon laulua ja myös yleisö pääsee osallistumaan kahteen yhdessä laulettavaan virteen.

Näytelmää on tehty paikallisin voimin. Käsikirjoituksen on työstänyt Pentti Honkanen yhdessä työryhmän kanssa, ja ohjauksesta vastaavat Tarja Kannus-Kivelä ja Leena Tiainen. Näyttelijöitä on mukana yhteensä parikymmentä. Pelkästään Agricolan rooleja tekee kolme eri-ikäistä näyttelijää.

Näytelmää esitetään päivisin koululaisryhmille. Iltanäytökset ovat kaikille avoimia, ja niitä on maanantaista 3.4. torstaihin 6.4. kello 18. ”Kiimingin kirkkoon mahtuu paljon väkeä. Parhaimmillaan näytelmän tulee näkemään reilusti yli 2000 kiiminkiläistä”, iloitsee kirkkoherra Pauli Niemelä.

Martti Lutherin 95 teesiä käynnistivät reformaation 500 vuotta sitten. Reformaation merkkivuotta vietetään teemalla Armoa2017! Oulun ev.-lut. seurakunnissa merkkivuosi näkyy jumalanpalveluselämässä ja monissa tapahtumissa kaikissa seitsemässä seurakunnassa.

Tue Mar 21 10:10:46 EET 2017