Agnostikkoilta palaa Vanhaan pappilaan

Mitä kirkossa ajatellaan sukupuolisuudesta ja sen rajoista? Entä mihin vedetään raja ja miltä tuntuu olla rajan vetäjä?
Agnostikkoillan juliste

Oulun seurakuntien ja kirkkohallitus järjestävät Agnostikkoillan torstaina 23.3. kello 19 Vanhassa pappilassa teemalla Sukupuolen ja rakkauden rajat kirkossa.

Agnostikkoillan keskusteluun osallistuvat Tuiran seurakunnan kappalainen Päivi Jussila, kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács, kirkkohallituksen asiantuntija Stiven Naatus, Tuiran seurakunnan seurakuntapastori Helena Paalanne sekä Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström.

Illan tarkoituksena on luoda tila avoimelle ja suoralle keskustelulle ja myös yleisö voi ottaa osaa keskusteluun. Kaikki keskustelijat ovat tasa-arvoisia ja oikeutettuja kertomaan omat mielipiteensä, mutta myös muiden erilaisia ajatuksia tulee kunnioittaa.

Vaikka puhujistossa on sekä pappeja että piispa, kirkon virallista kantaa ei ole tarkoitus käydä läpi, illan vetäjänä toimiva Stiven Naatus muistuttaa.

Kirkko pitää kiinni rajoista

”Sukupuoli ei ole jotakin, mitä on, vaan jotakin, mitä tehdään ja tuotetaan”, Päivi Jussila muistuttaa.

Kirkko on aina ollut hänen mukaansa kiinnostunut määrittelemään, rakentamaan ja vartioimaan erityisesti seksuaalisuuden rajoja. Nykyaikaan kirkon mustavalkoinen näkemys ei kuitenkaan sovellu.

Jussilan mukaan kirkon tulisikin miettiä miten se pärjää maailmassa, missä rajat hälventyvät.

Hänen mukaansa myös kirkossa tulisi voida keskustella ilman vihaista ja tuomitsevaa puhetta. Erilaiset näkökulmat ovat kirkossa ennemminkin rikkaus kuin uhka, Jussila korostaa.

Julkaistu 14.3.2017

Tue Mar 14 08:35:01 EET 2017