Vihkikirkkoja varattu eniten heinä- ja elokuulle

Oulun kirkkoja ja muita seurakuntien tiloja on varattu ahkerasti kesälle 2017 vihkimisiä ja avioliittoon siunaamisia varten. Vapaita aikoja löytyy kuitenkin vielä kirkkojen varauskalentereista.
2016_05 Tuomiokirkko_0064.jpg

Suosituimmat kuukaudet astella alttarille ovat heinä- ja elokuu. Molemmat kuukaudet ovat tämän hetkisen varaustilanteen mukaan yhtä suosittuja, kun taas viime vuonna heinäkuu oli suositumpi. Suosituimmat vihkimispäivät varauksien valossa ovat 22.7. ja 12.8.

Myös syyskuu on nousemassa suosituksi avioitumisajankohdaksi, sillä vihkimisiä on varattu enemmän syyskuulle kuin kesäkuulle. Juhannushäiden suosio on laskenut viime vuosina, mutta tänä vuonna varauksia on jo useita. Esimerkiksi Oulun tuomiokirkkoon on neljä varausta juhannushäitä varten.

Oulujoen kirkko ja tuomiokirkko ovat vuodesta toiseen suosituimmat vihkikirkot Oulussa. Pelkästään heinä- ja elokuulle molempiin kirkkoihin on tehty tähän mennessä yhteensä yli 120 varausta.  Tämän hetkisen varaustilanteen mukaan vihkikirkkoja on varattu kesän ajaksi yli 200 tilaisuuteen. Vuonna 2016 kesän aikana Oulun seurakunnissa vihittiin ja siunattiin avioliittoon 255 paria.

Hääjuhlaa voi viettää myös esimerkiksi Turkansaaren tunnelmallisessa kirkossa, johon löytyy vielä hyvin vihkiaikoja tulevalle kesälle. Turkansaaren kirkon varauksista vastaa Turkansaaren ulkomuseo.

Oulun seurakunnat mukana häämessuilla

Oulun seurakunnat ovat mukana lauantaina 4.2. kello 10–16 Oulun Areena Terminaalissa järjestettävillä häämessuilla. Messuosastolla voi käydä keskustelemassa papin ja kanttorin kanssa kaikista kirkolliseen vihkimiseen liittyvistä asioista, esimerkiksi vihkipaikasta ja häämusiikista, sekä avioliittokoulusta. Avioliittokoulu on avioon aikoville suunnattu päivän mittainen koulutus ja se järjestetään seuraavan kerran kesäkuussa.

Seurakuntien messuosastolta saa myös tietoa Oulun tuomiokirkossa järjestettävistä vihkihetkistä. Vihkihetkeen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen vaan parit vihitään saapumisjärjestyksessä. Mukaan tarvitaan esteettömyystodistus. Vuoden 2017 vihkihetket Oulun tuomiokirkossa pidetään seuraavasti: 3.3. kello 15¬–18, 9.9. kello 16–19 ja 29.12. kello 15–18.

Lisää tietoa häistä ja niihin liittyvistä asioista löytyy osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/haat.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 27.1.2017