Kirkonkellot soivat satavuotiaalle Suomelle uudenvuoden yönä

Oulun tuomiokirkko

Oulussa kirkot ilmoittavat Suomen 100-vuotisjuhlavuoden alkamisen soittamalla uudenvuoden yönä kirkonkelloja.

Oulun ev.lut. seurakuntien kirkot soittavat kellojaan juhlavuoden alkamisen kunniaksi kaikissa Oulun pääkirkoissa eli Tuomiokirkossa sekä Haukiputaan, Karjasillan, Kiimingin, Tuiran, Oulujoen, ja Oulunsalon kirkoissa uuden vuoden yönä heti vuoden vaihduttua. Lisäksi kirkkojen kellot soivat Oulussa myös Karjasillalla, Kastellissa, Kaakkurissa, Linnanmaalla ja Puolivälinkankaalla.

Myös muualla Suomessa Suomen juhlavuosi alkaa kirkonkellojen soitolla.

Vuosi 2017 on myös reformaation juhlavuosi. Reformaationa tunnettu ajanjakso alkoi, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiä anekaupan väärinkäytöksiä vastaan 31.10.1517. Viisisataa vuotta teesien julkaisemisen jälkeen vietetään maailmanlaajuista reformaation merkkivuotta.

Julkaistu 28.12.2016

2016-12-28 10:37:00.0