Tuomiorovastin vaalissa ennakkoon äänesti noin 1500 seurakuntalaista

Varsinainen äänestyspäivä on tulevana sunnuntaina, isänpäivänä 13.11.

vaalikuva_XL.jpg

Oulun tuomiorovastin eli tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvaalin ennakkoäänestys päättyi tänään  perjantaina. Viikon aikana ennakkoon äänesti yhteensä 1530 seurakuntalaista eli 10,3 prosenttia äänioikeutetuista. Luvut ovat vielä tarkistamattomia. Ennakkoäänestys oli vilkas, sillä edellisessä vuonna 2007 pidetyssä  tuomiorovastin vaalissa vaalin lopullinen äänestysprosentti oli 10,5.

Tuomiorovastin vaalin varsinainen vaalipäivä on tulevana sunnuntaina  13.11. Varsinaisena äänestyspäivänä äänestyspaikka on Oulun tuomiokirkko. Äänestys käynnistyy heti kello 10 alkavan messun jälkeen noin kello 11.30 ja päättyy kello 20.

Seurakuntalaiset valitsevat tuomiorovastin. Vaalissa äänioikeutettuja ovat Oulun tuomiokirkkoseurakunnan jäsenet. Äänioikeutettuja on 14869.

Tietoa vaalista ja ehdokkaista löytyy osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/vaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vaalissa on kolme ehdokasta

Vaalissa on kolme ehdokasta. Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on asettanut hakijoista ensimmäiselle vaalisijalle Kiimingin seurakunnan kirkkoherran Pauli Niemelän, 48. Koulutukseltaan hän on teologian tohtori ja filosofian maisteri. Niemelä on vihitty papiksi vuonna 1991, hänellä on takana viranhoitoa noin 25 vuotta.

Toisella vaalisijalla on Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Satu Saarinen, 42. Koulutukseltaan hän on teologian maisteri ja filosofian tohtori. Saarinen on vihitty papiksi vuonna 1999, hänellä on takana viranhoitoa noin 16,5 vuotta.

Kolmannella vaalisijalla Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Ari-Pekka Metso, 52.  Koulutukseltaan hän on teologian kandidaatti (vastaa nykyistä teologian maisterin tutkintoa) ja filosofian maisteri. Metso on vihitty papiksi vuonna 1989, hänellä on takana viranhoitoa noin 26,5 vuotta.

Hiippakunnan tuomiokapituli asettaa kelpoisiksi toteamistaan kirkkoherran paikkaa hakevista ehdolle varsinaisille vaalisijoille enintään kolme. Vaalisijajärjestykseen vaikuttavat mm. hakijan koulutus, kokemus ja sopivuus virkaan. Eniten ääniä saanut ehdokas tulee valituksi. Vaalisijoilla on merkitystä vain, jos kaksi ehdokasta saa tismalleen yhtä paljon ääniä: silloin valituksi tulee se ehdokas, joka on korkeammalla vaalisijalla.

Oulun tuomiokirkkoseurakunta on keskustan alueen seurakunta, jossa on lähes 16000 jäsentä – kaikenikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia, mutta erityisen paljon nuoria ja nuoria aikuisia. Äänioikeutettuja seurakuntalaisia on noin 14500. Oulun tuomiokirkkoseurakunnan alueeseen kuuluvat kaupunginosat Hollihaka, Intiö, Koskikeskus (Toivoniemi), Leveri (Heinäpäässä, Limingantulli, Myllytulli, Nuottasaari, Pikisaari, Pokkinen,  Raksila, Vaara, Vanhatulli ja Äimärautio.

Julkaistu 11.11.2016

2016-11-11 21:34:01.0