Hoosianna-juhla lauantaina 26.11.

Lyhtykulkue ja Hoosianna-juhla järjestetään neljättä kertaa.
Enkelikuoro, kultainen_M.jpg

Hoosianna-juhla Oulun tuomiokirkon edustalla 26.11. klo 18-18.30
Lyhtykulkue lähtee Rotuaarin pallolta klo 17.30

Oulussa järjestetään lauantaina 26.11. klo 17.30 - 18.30 suuri Hoosianna-juhla. Juhlat ovat nyt neljättä kertaa ja tilaisuudesta on muodostunut jo oululainen perinne joulun aloittamisen juhlana.

Tapahtuma muodostuu suuresta lyhtykulkueesta ja Hoosianna-juhlasta. Lyhtykulkue lähtee rotuaarin pallolta klo 17.30 Oulun tuomiokirkolle.  Kulkueen aikana osallistujat kuulevat jouluista musiikkia useiden kuoron laulamana. Mukana on kuoroja läheltä ja kaukaa. Kuorot asettautuvat reitille noin 50-100 metrin välein.

Kun kulkue ohittaa esiintyvän kuoron, kuoro liittyy kohti Hoosianna-juhlaa kulkevaa joukkoa. Voimme jo kuvitella, miltä tuntuu vaeltaa kohti tuomiokirkkoa jouluista musiikkia kuunnellen, lyhtyjen tuiketta ihaillen.

Hiippakuntasihteeri Raimo Paaso iloitsee siitä suuresta innostuksesta, millä kuorot ovat lähteneet mukaan toteuttamaan Hoosianna-juhlaa. Tällä hetkellä laulajia on mukana jo n. 300.

Hoosianna-juhlan huippuhetki vietetään Oulun tuomiokirkon edustalla. Tapahtuma alkaa oululaisen, tunnetun säveltäjän, Leevi Madetojan säveltämällä Arki huolesi kaikki heitä -laululla, johon osallistuvat kaikki kuorot ja yleisö. Lisäksi juhlassa kuullaan puhallinmusiikkia OWLA-vaskikvartetin esittämänä, Raamatun tekstejä sekä lauletaan yhdessä ikiaikainen laulu Maa on niin kaunis.

Tilaisuuden tervehdykset esittävät kaupunginjohtaja Matti Pennanen ja piispa Samuel Salmi. Tekstinlukijoina toimivat tuomiorovasti Matti Pikkarainen ja juuri valittu uusi tuomiorovasti Satu Saarinen.

Koko juhlan huipennus on Hoosianna-hymni, jonka kuorolaiset laulavat äänissä ja kaikkien juhlaan osallistuvien yhtyessä mukaan laulun riemuun.  Yhteinen Hoosianna avaa suomalaisten sydämet joululle.

Juhlaan kutsutaan kaikkia läheltä ja kaukaa jakamaan adventin riemua ja joulun odotusta!

Wed Nov 23 14:41:01 EET 2016