Pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta

Tulevana lauantaina 5.11. vietetään pyhäinpäivää. Pyhäinpäivänä pysähdytään elämän ja kuoleman rajalle. Silloin muistetaan niitä läheisiä, jotka eivät ole enää luonamme.
DSCN0918_M.jpg

Pyhäinpäivä ei kuitenkaan ole pimeyden, vaan valon juhla: ”Pimeässä syysillassa lepattavat tuhannet kynttilät kertovat rakkaudesta, välittämisestä ja muistamisesta. Pyhäinpäivän käynnit hautausmaalla osoittavat kaipuumme kohti ikuista, toivetta siitä, että tämä ajallinen elämä ei voi olla kaikki, että kuolema ei voi olla lopullista”, pohtii Oulunsalon kirkkoherra Petri Satomaa.

”Kristillinen näkökulma kuolemaan on lopulta valoisa ja lämmin. Turvautuessamme kuoleman voittaneeseen Kristukseen luotamme samalla ikuisen elämän olemassaoloon ja jälleennäkemiseen.”

Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Jos omaisen hauta sijaitsee kaukana tai sitä ei ole, kynttilän voi sytyttää hautausmaiden muualle haudattujen muistomerkille.  Kuvan kynttilästä voi jakaa somessa hashtagilla #sytytänkynttilän. Facebookissa on myös tapahtuma Pyhäinpäivä – Sytytän kynttilän. Viime vuonna tapahtumaan osallistui Facebookissa 20 000 ihmistä.

Jumalanpalveluksissa muistetaan vuoden aikana poisnukkuneita

Kaikissa Oulun seurakunnissa järjestetään pyhäinpäivän jumalanpalveluksia, joissa luetaan jokaisen edellisen vuoden aikana kuolleen seurakuntalaisen nimi ja sytytetään kynttilät heidän muistokseen. Nämä jumalanpalvelukset ovat kello 10 Oulunsalon ja Yli-Iin kirkoissa, kello 16 tuomiokirkossa sekä kello 18 Haukiputaan, Kiimingin, Karjasillan, Oulujoen, Tuiran ja Ylikiimingin kirkoissa.

Jo perinteiseen tapaan Oulun tuomiokirkossa esitetään pyhäinpäivän iltana 31.10. W. A. Mozartin Requiem eli Sielunmessu kello 20. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelman voi ostaa (15 euroa) tuntia ennen konserttia kirkon pääovelta. Esitystä voi seurata myös Virtuaalikirkosta www.virtuaalikirkko.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pyhäinpäivän aikaan Oulussa vietetään Kirkkomusiikkiviikkoa ja siihen kuuluvaa Oulugospel-festivaalia, joihin kuuluu useita konsertteja. Kaikki pyhäinpäivän tapahtumat löytyvät Oulun ev.lut. seurakuntien verkkosivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/tapahtumat.

Pyhäinpäivä on viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä jouluaaton, ensimmäisen adventtisunnuntain, ensimmäisen joulupäivän ja kiirastorstain jälkeen.  Loka–marraskuun vaihteessa vietettävässä pyhäinpäivässä yhdistyy alkujaan kaksi erillistä juhlaa: kaikkien pyhien päivä (1.11.) ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä (2.11.). Vuodesta 1955 lähtien pyhäinpäivää on vietetty 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina. Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään 5.11.

Kuvateksti:

Pyhäinpäivän aattona perjantaina 4.11. kello 18 Karjasillan kirkolla on lauletaan yhdessä Enkelilaulujen illassa, jonka jälkeen avataan oululaisen Lea Tuovisen valokuvanäyttely Vaik´näe en, silti tiedän sen. Pääosin luontokuvista koostuva näyttely on esillä koko marraskuun ajan Karjasillan kirkon aulassa. ”Luonto kätkee sisäänsä sanomattomia viestejä, jotka nähdäkseen on pysähdyttävä ja avattava silmänsä”, Lea Tuovinen kertoo näyttelynsä teemasta.

2016-11-01 10:06:01.0