Satu Saarisen vaalisaarna kuullaan sunnuntaina Oulun tuomiokirkossa

Tuomiorovastin vaalin eli Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvaalin toinen vaalinäyte kuullaan ensi sunnuntaina.
Satu Saarinen_0078a_M.jpg

Toiselle vaalisijalle asetettu Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Satu Saarinen toimittaa messun ja saarnaa sunnuntaina 23.10. kello 10 Oulun tuomiokirkossa.

Tällä hetkellä Satu Saarinen, 42, toimii Oulujoen seurakunnan kirkkoherrana. Koulutukseltaan hän on teologian maisteri ja filosofian tohtori. Saarinen on vihitty papiksi vuonna 1999.

Messun jälkeen on tarjolla kirkkokahvit Keskustan seurakuntatalossa, Isokatu 17.

Vaalipaneeli Valkeassa  4.11.

Varsinainen vaalipaneeli järjestetään perjantaina 4.11. kello 16 Kauppakeskus Valkeassa.  Vaalipaneelin juontaa vaalilautakunnan puheenjohtaja Lyly Rajala ja nuorisotyönohjaaja Mono Kuoppala.

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on asettanut hakijoista ensimmäiselle vaalisijalle Kiimingin seurakunnan kirkkoherran Pauli Niemelän. Toisella vaalisijalla on Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Satu Saarinen ja kolmannella vaalisijalla Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Ari-Pekka Metso. Kaikki ehdokkaat antavat vaalinäytteen eli saarnaavat ja toimittavat messun kolmena peräkkäisenä sunnuntaina Oulun tuomiokirkossa: 16.10. Pauli Niemelä, 23.10. Satu Saarinen ja 30.10. Ari-Pekka Metso.

Vaalisaarna ja vaalipaneeli ovat ikään kuin kirkkoherraehdokkaan työhaastattelu, sillä seurakuntalaiset valitsevat kirkkoherran suorassa kansanvaalissa. Tuomiorovastin vaali käydään isänpäivänä 13. marraskuuta Oulun tuomiokirkossa, ennakkoäänestys on 7.–11.11.

Vaalissa äänioikeutettuja ovat Oulun tuomiokirkkoseurakunnan täysi-ikäiset jäsenet, jotka on merkitty seurakunnan läsnä oleviksi jäseniksi 19.9.2016.

Messuun voi osallistua virtuaalikirkossa ja radion välityksellä

Kaikkien kolmen ehdokkaan toimittamat messut kuullaan suorana lähetyksenä Radio Deissä (106,9 MHz, kaapeliverkossa 94,1 MHz), Radio Pookissa (88,0 MHz, kaapeliverkossa 89,9 MHz). Lisäksi ne välitetään suorana lähetyksenä  osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi ja nettiradion kautta osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/verkkokirkko.

Tietoa vaalista ja ehdokkaista löytyy Oulun seurakuntien vaalisivuilla http://www.oulunseurakunnat.fi/vaalit. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkkoherra vaikuttaa monin tavoin seurakuntansa toimintaan. Hän johtaa seurakuntaa, vastaa sen toiminnasta ja toimii työntekijöiden esimiehenä. Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherraa kutsutaan tuomiorovastiksi, sillä hän on myös piispan sijainen ja Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin varapuheenjohtaja.

Vaalien aikataulu

• Vaalinäytteet (eli ehdokas saarnaa ja toimittaa messun) klo 10 Oulun tuomiokirkossa:

su 16.10. Pauli Niemelä
    su 23.10. Satu Saarinen
    su 30.10. Ari-Pekka Metso

• Vaalipaneeli 4.11. klo 16 Kauppakeskus Valkeassa.  Vaalipaneelin juontaa Lyly Rajala ja Maire Mono Kuoppala
  • Ennakkoäänestys 7.–11.11.2016 klo 9–18 Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirastossa, Isokatu 17. Lisäksi voi äänestää 7.–11.11. äänestysautossa, joka liikkuu seurakunnan alueella, aikataulu sivulla www.oulunseurakunnat.fi/vaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä
  • Vaali isänpäivänä 13.11.2016 Oulun tuomiokirkossa kello 10 alkavan messun jälkeen kello 20 saakka.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 17.10.2016