Tiekirkot tarjoavat toisenlaisen taukopaikan

Oulun tuomiokirkko, Haukiputaan kirkko ja Oulunsalon kirkko toimivat tänä kesänä tiekirkkoina, joita on ympäri Suomea kaikkiaan yli 260. Tiekirkot pitävät ovensa avoinna vierailijoille ja tarjoavat levähdyspaikan rauhaa ja arkkitehtonisia elämyksiä etsiville ihmisille.

Kuvassa on kesäinen Haukiputaan kirkko ulkoa kuvattuna. Punainen katto hohtaa auringossa.

Haukiputaan kirkko on yksi monista kesän Tiekirkoista. Kuvaaja Juho Alatalo / Studio Ilpo Okkonen.

Oulun tuomiokirkko (Kirkkokatu 3A, 90100 Oulu) on avoinna päivittäin 29.5.-3.9.2023 kello 10–20. Kirkossa on myös opas paikalla. Käynnissä oleva Oulun tuomiokirkon julkisivuremontti vaikuttaa kirkon kulkujärjestelyihin ja pihalla liikkumiseen kuluvan kesän ajan. Kirkkopihalla sijaitseva Pikku-Sofian kirkko on suljettu. Lapsia ilahduttavat kirkonrotat muuttavat Pikku-Sofian kirkolta kesäksi Vanhaan pappilaan, jossa he ovat tavattavissa 5.6.–28.7.2023 maanantaista torstaihin kello 10–17 ja perjantaisin kello 10–15.

Haukiputaan kirkko (Kirkkotie 10, 90830 Haukipudas) on avoinna 26.6.-4.8.2023 maanantaista perjantaihin kello 12–18, jolloin on myös opas paikalla. Kirkon kellotapulissa toimii nuorten pitämä Tapulikahvila, joka on avoinna 14.6.-3.8.2023 maanantaista perjantaihin kello 12–18. Juhannusaattona 23.6. kahvila on suljettu.

Oulunsalon kirkko (Uhrikirkonkuja 2, 90460 Oulunsalo) on avoinna 3.-28.7.2023 maanantaista perjantaihin kello 11–18. Kirkossa on myös opas paikalla.

Aivan kaikki ovat tervetulleita tutkimaan Tiekirkkoja!

Tiekirkot ovat kirkkoja, jotka ovat kesäisin auki kaikkia matkailijoita varten. Matkustit missä päin Suomea tahansa, matkasi varrelle osuu Tiekirkkoja, joihin kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa! Ne tarjoavat tilaisuuden nähdä upeaa arkkitehtuuria, kuulla tarinoita paikallisesta historiasta tai hiljentyä hetkeksi omien ajatusten äärelle. Suomessa on kesäisin avoinna yli 260 Tiekirkkoa. Moniin kirkkoihin löytää tien varsilla olevien valkoisten Tiekirkko-kylttien avulla. Tiekirkkoihin ei ole pääsymaksua. Voit halutessasi osallistua tiekirkossa esillä oleviin keräyksiin, kuten Yhteisvastuukeräykseen.

Kesällä voi tutustua myös muihin kuin Tiekirkkoihin. Esimerkiksi Tuiran kirkko on avoinna arkisin klo 9–14 kirkkoherranviraston aukioloaikoina.
Kiimingin kirkko on avoinna 7.6.-26.7. keskiviikkoisin kello 10-15 välisen ajan, jolloin on myös seurakunnan työntekijä paikalla.
Karjasillan kirkkoon pääsee tutustumaan kirkkoherranviraston aukioloaikojen mukaisesti kesäajalla. Seurakuntamestarit ovat töissä klo 16 asti.
Kaikki tapahtumat ja aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta oulunseurakunnat.fi

Tiekirkot: tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed May 24 15:28:00 EEST 2023