Yli-Iissä pidettävät Sepän seurat täyttää 40 vuotta – seuroihin kokoonnutaan jälleen helatorstaina

Seurakunta ja Herättäjä-Yhdistys ovat järjestäneet tapahtumaa yhdessä sen perustamisesta lähtien.

Vaalea kirkko kuusien keskellä.

Sepän seurat pidetään Yli-Iin kirkossa helatorstaina. (kuva Eveliina Pylväs)

Oulun seurakuntien ja Herättäjä-Yhdistyksen yhteiset Sepän seurat järjestetään helatorstaina 18.5.2023. Tilaisuus alkaa messulla ja kahvitilaisuudella Yli-Iin kirkossa kello 13 ja jatkuu seuroilla kello 14.

Sepän seurojen perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 40 vuotta. Seurat järjestetään Suomen kirkkohistorian tunnetuimman sepän Jaakko Högmanin (1750–1806) muistoksi. Yli-Iin Hökänrannalla syntynyt Högman oli herännäisjohtaja Paavo Ruotsalaisen opastaja. Vuosittain järjestettävä tapahtuma on Herättäjä-Yhdistykselle yksi tapa pitää esillä körttiläisyyden historiaa.

– Seppä Högmanin Paavo Ruotsalaiselle lausumat sanat ”Yksi sinulta puuttuu ja sen kanssa kaikki: Kristuksen sisällinen tunto” tekivät Ruotsalaisesta hengellisen herätyksen johtohahmon, muistuttaa Oulun pohjoisen alueen paikallistoimikunnan puheenjohtaja ja tämänvuotisten Sepän seurojen järjestelyistä vastaava Anne-Maaria Ahonen.

Yli-Iin kirkossa pidettävässä messussa saarnaa Herättäjä-Yhdistyksen alueyhteyshenkilö Sauli Typpö. Liturgina on Kiimingin seurakunnan kappalainen Klaus Kallioranta. Seuroissa puheen pitävät Sauli Typpö ja Herättäjä-Yhdistyksen eläkkeelle jäänyt pappi Esko Jaatinen

Seurakunta on ollut mukana Sepän seurojen järjestelyissä alusta saakka.

–Tämä on tärkeä osa herätysliikkeiden kanssa tekemäämme yhteistyötä, toteaa kappalainen Klaus Kallioranta.

2023-05-15 09:45:00.0