Alussa on hämärä kirkko, lopussa valo ja yhteinen ateria – Oulun seurakunnilla on pääsiäisyön messu neljässä kirkossa

Messu käynnistyy kello 23 Oulun tuomiokirkossa, Karjasillalla, Haukiputaalla ja Pyhän Tuomaan kirkossa.

Albaan pukeutunut nainen kumartuu hämärästi valaistun kirkon penkissä istuvan naisen puoleen ja sytyttää ky...

Pääsiäisyön messun alussa kirkko valaistaan usein kynttilöillä. (kuva Jaani Föhr)

Oulun seurakunnat järjestää pääsiäisyön messun Karjasillan, Haukiputaan ja Pyhän Tuomaan kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Messut käynnistyvät lauantaina 8. huhtikuuta kello 23.

Pyhällä Tuomaalla, Karjasillalla ja Haukiputaalla tarjotaan messun päätteeksi maksuton pääsiäisateria. Se on vertauskuva laskiaisesta käynnistyneen paastonajan päättymiselle.

Pääsiäinen on kristityille kirkkovuoden suurin juhla ja se näkyy messuosallistujien määrässä.

– Pääsiäisyö on jouluyön ohella ajankohta, joka vetää väkeä kirkkoihin. Runsas väkimäärä ja messun myöhäinen ajankohta luovat tapahtumaan tavallisuudesta poikkeavan tunnelman, kertoo Pyhän Tuomaan kirkossa pääsiäismessun toimittava Jonna Piirainen.

Pääsiäisen tapahtumat näkyvät kirkon koristelussa

Raamatun pääsiäiskertomus etenee tunnelmasta toiseen ja tämä näkyy myös kirkon koristelussa. Pääsiäisyön messun käynnistyessä kirkkosali valaistaan tuohuksilla ja valon määrää lisätään tilaisuuden kuluessa. Juhlatunnelmaa luodaan valkoisilla tekstiileillä, alttarin suurella narsissiasetelmalla ja tavallista juhlavammalla messukaavalla.

Ulkoisesti pääsiäisyön messun vastakohta on Jeesuksen kuolinhetken hartaus, joita pidetään kirkoissa edellisenä päivänä eli pitkäperjantaina 7. huhtikuuta kello 15. Tänä vuonna kuolinhetken hartaudet järjestetään Tuiran, Ylikiimingin, Oulunsalon ja Karjasillan kirkoissa sekä Martinniemen seurakuntakodissa.

Kuolinhetken hartaudessa lauletaan ilman säestystä ja alttaria koristaa viisi nuupahtanutta ruusua, jotka ovat vertauskuva Jeesuksen haavoille. Kyseessä on myös vuoden ainoa tilaisuus, jossa pappi pukeutuu valkoisen alban sijaan täysmustaan asuun.

Fri Mar 31 10:39:00 EEST 2023