Bachin upea Johannes-passio kajahtaa tuomiokirkossa hiljaisen viikon kunniaksi

Oulun tuomiokirkossa liikutaan hiljaisella viikolla Johannes-passion (BWV 245) tunnelmissa. Bachin mestariteos johdattelee hiljaisenviikon ja pitkäperjantain keskeiseen sanomaan.

Johannes-passio harjoitukset_Anne Visuri.png

Johannes-passio harjoitukset Oulun tuomiokirkossa. Kuva Anne Visuri.

Johannes-passio myötäelää Jeesuksen kärsimyksen tien vangitsemisesta hautaan saakka. Musiikki ja tekstit raapivat kuulijan sieluun väkevän kuvan Jeesuksen elämän viimeisistä vaiheista intensiivisten aarioiden, koraalien ja kuorolaulun kautta. Oulun tuomiokirkon upea miljöö tuo hiljaisen viikon tunnelman, ahdistuksen ja murheen käsinkosketeltavan lähelle.

Johannes-passio on Johann Sebastian Bachin säveltämä kaksiosainen passio, joka on nykyään pääsiäisen vakioteoksia. Teos johdattaa hiljaisen viikon tunnelmaan ja vie keskelle Jeesuksen kärsimyskertomuksen dramaattisia tapahtumia. Johannes-passio kuvaa pääsiäisen ajan tapahtumat Jeesuksen vangitsemisesta hautaamiseen. Jeesus esitetään siinä tulevan kohtalonsa jo etukäteen tietävänä Kristus-hahmona, joka kulkee määrätietoisesti ristiä kohti. Johanneksen evankeliumin passiokertomus jakaantuu useiksi eri kohtauksiksi: Kristuksen vangitsemiseen, oikeudenkäyntiin, ristiinnaulitsemiseen ja kuolemaan.

Johannes-passion draamasisältö koostuu evankelistan (Péter Marosvári), Jeesuksen (Janne Sihvo) ja muiden Raamatun kertomuksen henkilöiden resitatiiveista, eli puheenomaisesta laulusta. Rooleissa kuullaan Kaisa Ranta (sopraano), Minna Raassina (altto), Niall Chorell (tenori) sekä Tomi Punkeri (basso). Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro esittävät muun muassa väkijoukon roolit. Orkesterina toimii Leponiemen kapelli ja musiikinjohtajana Lauri-Kalle Kallunki.

”Evankelistan osa on sävelletty tenorisolistille, johon tarvitaan selkeä, kirkas ääni, joka kykenee tulkitsemaan tekstit hyvin ymmärrettävänä isossakin tilassa.” kertoo Péter Marosvári, joka esittää barokkioratorioiden tarinankertojan, evankelistan roolin.

Johannes-passio asettaa oman haasteensa laulajille: nykyajan urkujen normaalivirityksessä on puolen sävelaskeleen ero verrattuna entisaikojen niin sanottuun kamariviritykseen.

”Äänenkorkeuden erosta johtuu, että nykyään on haastavampaa laulaa barokkimusiikkia, joka soi korkeammalla, kuin säveltäjä alun perin sävelsi.”

Bachin Johannes-passion ensiesitys tapahtui pitkäperjantaina 299 vuotta sitten Leipzigin Pyhän Nikolauksen kirkossa ja tätä voidaan pitää Bachin ensimmäisenä suurimuotoisena teoksena. Lopullista säveltäjän hyväksymää versiota Johannes-passiosta ei ole olemassa, sillä Bach muokkasi ja korjaili sitä vuosien saatossa useaan otteeseen. Johannes-passio onkin säilynyt viitenä eri versiona, joista viimeistä esitetään nykyään eniten.

Noin kaksi tuntia kestävä Johannes-passio kuullaan Oulun tuomiokirkossa palmusunnuntaina 2.4. kello 16. Konserttiin on vapaa pääsy ja se on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Vapaaehtoinen käsiohjelma maksaa 20 euroa.

Lisätietoa ja tiedustelut

Lauri-Kalle Kallunki
Lauri-Kalle Kallunki
Kanttori. Laajat kirkkomusiikkiteokset. Oulun seudun yhteistyökuorot.
Isokatu 17, PL 122
90101 Oulu