Tuomiokirkon remontti alkaa huhtikuussa – työt vaikuttavat kirkon käyttöön ja ulkoasuun kolmen vuoden ajan

Tuomiokirkkoa voidaan käyttää viikolla, mutta vihkimisiä ja muita juhlatilaisuuksia järjestetään seuraavina kesinä vain viikonloppuisin. Pihalla remontti näkyy monin tavoin, sillä esimerkiksi osa kirkon seinistä on huputettu ja alueella tulee olemaan koneita, työmaakontteja ja rakennustelineitä.

Oulun tuomiokirkko_MattiHäkkinen028.jpg

Oulun tuomiokirkon julkisivua remontoidaan kolmen seuraavaa kesää. (kuva: Matti Häkkinen)

Oulun seurakuntayhtymä aloittaa tuomiokirkon remontin 24. huhtikuuta. Kolmen seuraavan vuoden aikana kunnostetaan kirkon julkisivurappaus ja portaat, maalataan puiset ulkoverhousosat ja uusitaan ulkovalaistus.

Remontti vaikuttaa tuomiokirkon käyttöön ja ulkoasuun huhtikuusta lokakuulle. Rappauksen korjauksen ja maalauksen vuoksi osa kirkon seinistä on kesäisin huputettuna ja piha-alueella on rakennustelineitä ja työmaakontteja. Töitä tehdään arkisin, jolloin tiedossa on myös meluhaittoja.

Remontin aikana kirkkoa voidaan käyttää viikolla, mutta vihkimisiä ja muita juhlatilaisuuksia pidetään vain viikonloppuisin. Sanomakelloja soitetaan ainoastaan lauantaisin.

Tuomiokirkon kellarissa kesäisin pidettävän Cafe Kryptan toiminta siirtyy Vanhaan pappilaan Asemakadulle. Lisäksi kirkon ovia tulee olemaan suljettuina, esimerkiksi pääovi ja eteisaula ovat kiinni remontin alusta neljän viikon ajan.
Lisätietoja kirkon käytöstä saa tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Ulkoseiniä kunnostettiin viimeksi 1980-luvulla

Kirkon sileiden, keltaisiksi maalattujen ulkoseinien rappaukset on kokonaisuudessaan uusittu viimeksi vuonna 1986. Samana vuonna kunnostettiin myös räystäs- ja kerroslistat. Julkisivun puiset osat kunnostettu viimeksi vuonna 2015.

Nyt tehtäviin korjauksiin päädyttiin kuntotutkimuksen jälkeen. Julkisivurappauksen arvioidaan kestävän seuraavat 50 vuotta.

– Korjauksen jälkeen kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde on ansaitsemassaan kunnossa myös julkisivujen osalta, toteaa Oulun seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Pekka Syrjäpalo.

Remontin arvioidaan valmistuvan syyskuussa 2025. Kolmevuotisen remontin kokonaisbudjetti on 2,6 miljoonaa euroa.

Mon Mar 20 08:45:00 EET 2023