PYHÄ, TABU, OUTO, RITUAALI, TULEVAISUUS – keskustelua nykypäivän hengellisyydestä

Kaikille avoin virtuaalinen Pyhän risteyksissä -keskustelusarja pohtii ja tarkastelee nykypäivän hengellisyyttä, syviä kysymyksiä ja ihmisenä olemista rohkeiden näkökulmien kautta. Keskusteluja käydään yleisön kanssa yhteisesti teemojen PYHÄ, TABU, OUTO, RITUAALI ja TULEVAISUUS avulla moninaisten ja kiinnostavien henkilöiden johdolla. Sarja alkaa 15.3.

PyhanRisteyksissa_750x500.png

Pyhän risteyksissä -keskustelutilaisuus järjestetään Teamsin kautta joka toinen keskiviikko 15.3. alkaen kello 18:30.

Keskustelusarjan järjestäjänä toimii Haukiputaan seurakunta ja keskustelujen vetäjänä vuorottelevat seurakuntapastori Nuusa Niskala sekä kirkkoherra Jaakko Tuisku

”Me vetäjät alustamme yhdessä vieraan kanssa illan teeman ja kutsumme yleisön keskustelemaan kanssamme. Minun keskusteluaiheitani ovat PYHÄ, OUTO ja TULEVAISUUS. PYHÄ:ssä keskustelemme uushengellisyydestä, etsinnästä ja kristillisistä syvähengellisyyden muodoista. OUTO-kokonaisuudessa mukana on sekä queer- että alakulttuurinäkökulmat. TULEVAISUUS-kokonaisuudessa tarkoitus on pohtia miten tulevaisuus ja "toivo-puhe" näyttäytyvät ilmastokriisin aikakautena. Mukaan olemme kutsuneet sekä somevaikuttajia, tutkijoita, kokemusasiantuntijoita että teologeja.” kertoo Haukiputaan seurakuntapastori Nuusa Niskala.

”TABU-teemassa pohdimme uskoa tabuna; miksi uskosta on niin vaikea puhua. Miksi moni vaivaantuu, ja aiheestakin, jos häneltä kysytään, uskooko hän Jumalaan? Miksi tuohon kysymykseen on ylipäätään niin vaikea vastata? Miksi me sanomme, että usko on henkilökohtainen kohtainen asia? RITUAALI-teema pohtii rituaaleja nykyajassa. Monelle rituaalit tuovat turvaa. Mitkä rituaalit muuttuvat ja mitkä säilyvät, millaisten rituaalien olisi syytä muuttua?” sanoo Haukiputaan kirkkoherra Jaakko Tuisku.

”Haluamme tavoitella keskustelusarjalla hyvin moninaista joukkoa: nuoria, nuoria aikuisia ja työikäisiä. Kutsumme keskusteluun erityisesti heitä, jotka eivät kuulu kirkon ydinpiiriin." jatkaa Niskala.

Keskustelutilaisuus pidetään Teamsin kautta joka toinen keskiviikko 15. maaliskuuta alkaen kello 18:30-19:30. Teams-linkki ja tapahtumat ovat nähtävillä osoitteesta oulunseurakunnat.fi/tapahtumat sekä alla olevassa ohjelmassa.

15.3. OUTO

Keskustelemassa outoudesta, alakulttuurista ja queerteologiasta Daniel Talvitie, Toni Kettinen ja Maria Miettunen Nuusa Niskalan vetämänä.

Daniel Talvitie on queerteologi ja sateenkaarikristitty. Toni Kettinen ja Maria Miettunen ovat toimineet teini-iästä asti punk-alakulttuurin parissa tekijöinä, järjestäjinä ja kokijoina.

Liity OUTO-keskusteluun 15.3. kello 18:30: bit.ly/3ml6FbM

29.3. PYHÄ

Aiheesta pyhä ovat keskustelemassa Tiina Mahlamäki ja Tiina Sara-Aho Nuusa Niskalan johdolla.

Tiina Mahlamäki on Turun yliopiston tutkija, joka on tutkinut uushengellisyyttä ja suomalaista esoteerista perinnettä. Tiina Sara-aho tunnetaan pyhän tanssin perinteen pioneerina Suomessa.

Liity PYHÄ-keskusteluun 29.3. kello 18:30: bit.ly/3ILO7ZS

12.4. RITUAALI

Rituaali-aihetta ovat alustamassa kirkkoherra Jaakko Tuiskun kanssa Helsingin yliopiston uskontotieteen professori Terhi Utriainen.

Terhi Utriainen on tutkinut muun muassa kansanomaista uskontoa ja kuolemankulttuuria sekä oman aikamme henkisyyttä ja sen rituaaleja. Hänen lukuisiin julkaisuihinsa kuuluu muun muassa Enkeleitä työpöydällä, jonka kautta lukijalle avautuu näkökulmia enkeliuskoon ja enkeleistä kiinnostuneiden ihmisten maailmaan.

Liity RITUAALI-keskusteluun 12.4. kello 18:30: bit.ly/3ZCyue4

26.4 TULEVAISUUS

Tulevaisuus-teemasta ovat keskustelemassa Nuusa Niskalan kanssa Ami Värtö ja Vilppu Huomo.

Ami Värtö on kansalaisaktivisti, joka on pitänyt erityisesti esillä yksilön vastuuta ilmastokriisin aikakautena ja haastanut kestäviin elämäntapamuutoksiin. Vilppu Huomo on Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija.

Liity TULEVAISUUS-keskusteluun 26.4. kello 18:30: bit.ly/3y6I25k

10.5. TABU

Keskustelusarjan viimeisessä osassa kysytään, miksi uskosta Jumalaan on niin vaikea puhua? Pastori, tietokirjailija ja dosentti Kari Kuula alustaa uskosta puhumisen problematiikasta. Uskon kätkemiselle on hyviä syitä, hän väittää. Tabu-aihetta tarkastellaan Kari Kuulan ja kirkkoherra Jaakko Tuiskun johdolla.

Kari Kuula on Kauniaisten seurakunnan pappi ja teologian tohtori. Hänen tuorein kirjansa Uskon iloon – kristinusko alusta loppuun, julkaistiin viime vuonna.

Liity TABU-keskusteluun 10.5. kello 18:30: bit.ly/3mnhbPZ

Nuusa Niskala