Kamraatti-toiminnasta apua lapsiperheiden arkeen

Kiimingin seurakunta aloittaa syksyllä uuden työmuodon lapsiperheiden tueksi. Kamraatti-toiminta käynnistyy maanantaina 5.9. ja toimii syksyn ajan kokeiluluontoisesti.

2016_02_ perhe_XL.jpg

Kamraatti on tarkoitettu lapsiperheiden avuksi pieniin arjen ongelmiin. Maksuton palvelu tarjoaa esimerkiksi lastenhoitoapua ja keskusteluseuraa.

”Kamraatti on tukea erityisesti perheille, joiden läheiset asuvat kaukana eivätkä pysty olemaan avuksi arjessa ja joiden ongelmat eivät ole vielä niin suuria, että avuksi tarvittaisiin kaupungin perhetyötä”, kertoo Kiimingin seurakunnan diakoniatyöntekijä Erja Haho.

Syksyllä Kamraatti toimii yhden diakoniatyöntekijän ja kahden lastenohjaajan voimin. Jo aiemmin tänä vuonna Kiimingin seurakunta on tarjonnut perheille tukea päivystämällä Kiimingin hyvinvointineuvolassa kerran kuussa.

”Pieniin arjen ongelmiin avun saaminen on tärkeää. Joskus pienikin apu vaikka vain kertaluonteisesti auttaa pitkälle”, vakuuttaa Erja Haho.

Myös Oulunsalon seurakunta järjestää vastaavanlaista palvelua nimellä Följyssä. Oulunsalon seurakunnan lapsi- ja perhetyön diakoni Hannele Heinonen kertoo, että Följyssä-toiminta on pyörinyt kahden vuoden ajan, ja kysyntää palvelulle on ollut niin paljon, kuin sitä on pystytty tarjoamaan.

Kamraatin ajanvaraus on avoinna maanantaisin kello 9–11 numerossa 040 700 8151.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Heidi Makkonen

2016-09-08 12:28:01.0