Karjasillan nuorten rippikoulumessu ja puhallinorkesteri Viventi nähdään Yle TV1-kanavalla

YLE taltioi nuorten rippikoulumessun Karjasillan kirkossa helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina ja ohjelma nähdään kokonaisuudessaan YLE TV1-kanavalla 19.2. kello 10.

Viventi_pieni.jpg

Puhallinorkesteri Viventi

Karjasillan rippikoululaiset kokoontuivat ensimmäiseen nuorille suunnattuun yhteiseen messuun, jonka teemana on Jumalan rakkaus rippikoulun ytimessä. Messun toteutuksessa oli mukana Karjasillan seurakunnan isosia ja nuorisotyöntekijöitä. Musiikista vastasivat kanttori Riitta Piippo, Madetojan musiikkilukion tyttökuoro johtajanaan Elina Kärki sekä Oulun seurakuntien, Konservatorion ja Oulu-opiston puhallinorkesteri Viventi johtajinaan Esa Lappi ja Sauli Orbinski. Liturgina toimi Pekka Mustakallio ja saarnasta vastasi Iida Glumoff.

Edustusorkesterikokoonpano Viventi kuvastaa puhallinmusiikin harrastusta parhaimmillaan

Oulun konservatorio, Oulun seurakunnat sekä Oulu-opisto ovat jo vuosikymmenten ajan tehneet yhteistyötä, jolla ylläpidetään puhallinsoiton opetusta ja orkesteritoimintaa Oulun alueella. Viventi on näiden kolmen toimijan puhallinorkestereiden edustuskokoonpano, jossa musisoivat niin ammattiin opiskelevat muusikonalut, kuin jo pidemmälle ehtineet harrastajatkin.

Viventi henkii Pohjois-Suomessa muutoinkin aktiivista puhallinmusiikin harrastusta parhaimmillaan, ja tavoittelee soitossaan erityisen korkeaa laatua. Viventin kapellimestareina toimivat Oulu-opiston musiikinopettaja Esa Lappi ja Oulun konservatorion käyrätorvensoiton lehtori Sauli Orbinski. Viventi on osallistunut menestyksekkäästi erilaisiin kilpailuihin ja voittanut lukuisia palkintoja Suomen puhallinorkestereiden SM-kilpailuissa. Orkesteri konsertoi aktiivisesti ja kokoonpanolta on ilmestynyt myös useita äänitteitä.

Nuorten messun alkumusiikkina kuullaan Viventin esittämänä A L´Eglise (In The Church).

”Tässä alun perin pianolle sävelletyssä teoksessa on runsaasti kauniita puhallinvärejä. Kyseisessä sovituksessa melodia kuullaan koraalina vuorotellen vaski- ja puupuhaltimien välillä.” sanoo Oulun seurakuntayhtymän soittokunnan ja musiikkikoulun toiminnanohjaaja Pauliina Sormunen.

Ehtoollisen aikana Viventi tulkitsee ensin The Seal Lullaby-kappaleen, minkä jälkeen Madetojan tyttökuoro jatkaa Ave Maria -tulkinnallaan.

”Tämä rakastettava ja unenomainen kehtolaulu vangitsee kuulijansa nukkumaan keinuttelevan äidin aaltoilevaan rytmiin. Teos on saanut inspiraationsa klassisesta Rudyard Kiplingin maagisesta runosta 1893 White Seal – valkoinen hylje” kertoo Sormunen.

Päätösmusiikkina kuullaan To my Country yhdessä Viventin puhallinsoitinten ja Riitta Piipon urkujen säestyksellä. Kyseessä on 1800-luvun hollantilaisen säveltäjän Bernhard Zweewrsin koraali sinfoniasta numero 3. Niin ikään hollantilainen nykysäveltäjä Johan de Meij sovitti koraalin puhallinorkesterille.

”Koraali alkaa teeman esittelyllä hiljaisesti vaskisoittimilla, teos kasvaa puupuhaltimien liittyessä teemaan ja huipentuu urkujen liittyessä teemaan.” kuvailee Sormunen.

Ohjelma lähetetään YLE TV1-kanavalla 19.2.2023 kello 10. Taltiointi on myös katsottavissa Yle Areenassa vuoden ajan.

Lisätietoja: Soittokunnan ja musiikkikoulun toiminnanohjaaja, Pauliina Sormunen, pauliina.sormunen@evl.fi, p. 040 841 468

Pauliina Sormunen
Pauliina Sormunen