Maksuttomia juomia eri puolilta maailmaa – Jano-tapahtuma tarjoaa eksoottisia makuja ja keskustelua siitä, mitä ihmiset janoavat tällä hetkellä

Nuorille aikuisille suunnatun illan aikana pohditaan, mitä ihminen tarvitsee elämäänsä voidakseen hyvin. Jano-tapahtuma on Sofia seurakuntakeskuksessa 18. helmikuuta. Järjestelyissä mukana olevan pastori Ulla Rissasen mukaan ihmisten tarpeiden ja kaipuun käsitteleminen on tällä hetkellä erityisen tärkeää.

Jano-kuva.jpg

Janosta ja kaipuusta ovat keskustelemassa Mikko Kaartama, Kateryna Zabolotna ja Ville Uusitalo.

Oulun seurakunnat järjestää lauantaina 18.2. nuorille aikuisille suunnatun Jano-tapahtuman, jossa syvennytään pohtimaan sitä, mitä ihmiset kaipaavat elämäänsä juuri tällä hetkellä.

Sofia seurakuntakeskuksessa kello 18 käynnistyvän tilaisuuden alussa useat kirkon piirissä toimivat järjestöt tarjoavat maksuttomia juomia eri puolilta maailmaa. Isoon seurakuntasaliin rakennetulla torilla pääsee maistamaan muun muassa kaukasialaista teetä, tansanialaista katukahvia, intialaista chaiteetä ja sapattileipää. Samalla on mahdollista tutustua maailmalla toimivien järjestöjen toimintaan. Osallistujien toivotaan ympäristösyistä tuovan tapahtumaan oman mukinsa, mutta myös kertakäyttömukeja on saatavilla.

Ilta jatkuu kello 19.15 alkavalla keskustelutilaisuudella. Suomessa asuva ukrainalainen Kateryna Zabolotna, pastori Mikko Kaartama sekä opiskelija Ville Uusitalo pohtivat pastori Ulla Rissasen johdolla eri elämäntilanteissa olevien ihmisten janoa: mitä keskustelun osallistujat, maailma tai yksilöt janoavat tällä hetkellä?

Tuiran seurakunnassa työskentelevän Ulla Rissasen mukaan ihmisten tarpeiden ja kaipuun käsitteleminen on tällä hetkellä erityisen tärkeää.

– Viimeisen kolmen vuoden aikana olemme kohdanneet suuria muutoksia: pandemian, Ukrainan sodan ja energiakriisin. On merkityksellistä puhua siitä, mitä tässä tilanteessa tarvitsemme ja kuinka pidämme huolta mielenterveydestämme tämän kaiken keskellä.

Ilta päättyy kello 20.30 käynnistyvään messuun isossa seurakuntasalissa. Messu toimitetaan salin keskelle rakennetun kaivon ympärillä.

Tapahtuman musiikista vastaa afrikkalaista musiikkia esittävä Amani.

Wed Feb 08 08:22:00 EET 2023