Arjen mystiikkaa seminaariviikonlopussa

Miten pyhä on läsnä arjessa? Entä onko arjessa tilaa mystiikalle? Arjen pyhyys ja mystiikka -seminaariviikonloppuna pysähdytään aiheen äärelle taiteen, musiikin ja keskustelun kautta.

Seminaariviikonloppu järjestetään Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69) 10.–11.9. Ohjelma alkaa lauantaina 10.9. kello 18.

Lauantai-iltana kirkossa avautuu kuvataiteilija Juha Saitajoen taidenäyttely Pray, hope, don't worry. Saitajoki kuvaa taiteen tekemisen olevan hänelle arjen mystiikkaa. ”Tuon näyttelyyn ristejä, jotka kuvaavat elämään kuuluvaa kärsimystä, sen läpi elämistä ja sitä seuraavaa voittoa”, hän kertoo.

Illan konsertissa esiintyvät modernin saamelaisjoikun mestari Wimme Saari, bassoklarinetisti Tapani Rinne ja äänisuunnittelija Tuomas Norvio.

Sunnuntaina kello 10 alkavan messun ja kirkkokahvien jälkeen on vuorossa Arjen pyhyys ja mystiikka -seminaari.

Pastori Satu Kreivi-Palosaari puhuu seminaarissa tuonpuoleisen läsnäolosta lappilaisessa kyläyhteisössä. ”Kotikylässäni Orajärvellä luettiin luonnonmerkkejä ja tulkittiin unia. Tuonpuoleinen todellisuus oli yhtä luontevaa kuin tämänpuoleinen, eikä arkiymmärryksen ylittäviä kokemuksia ihmetelty”, Kreivi-Palosaari kertoo. Hän toteaa yhä voimaantuvansa hiljaisuudessa ja luonnossa.

Seminaarin muita puhujia ovat kuvataiteilija Juha Saitajoki, jonka aiheena on Iesus Hominum Salvator, sekä koulutusanalyytikko Harri Hyyppä, joka puhuu outouden poetiikasta.

Lisätietoa ohjelmasta ja puhujista:

2016-09-05 10:30:01.0