Yhteisvastuukeräyksen avajaismessu televisioidaan Karjasillan kirkosta 5.2.

Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5.2.2023. Keräyksen televisioitava avajaismessu pidetään Karjasillan kirkossa 5.2. kello 10.

Yhteisvastuu-messu Karjasillan kirkossa 5.2., kirkon kuva Anna-Mari Kilpijärvi.jpg

Kuva: Anna-Mari Kilpijärvi.

Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5.2.2023. Tänä vuonna varoja kerätään nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn. Keräyksen suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Valtakunnallisena Yhteisvastuu-piispana toimii Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo, ja keräyksen televisioitava avajaismessu pidetään Karjasillan kirkossa 5.2. kello 10.

Piispa Jukka Keskitalon mukaan on hieno asia ja myös etuoikeus, että Oulun piispalla on tänä vuonna vuoro toimia Yhteisvastuu-piispana.

-Tässä tehtävässä myös koko Oulun hiippakunta on tukemassa minua. Hienoa on myös se, että pitkästä aikaa Oulusta televisioidaan suora jumalanpalvelus, Keskitalo sanoo.

-Yhteisvastuukeräys on maamme vanhimpia ja tunnetuimpia kansalaiskeräyksiä. Koronavuodet ovat vaikeuttaneet keräystä ja siksi nyt onkin uusi näytön paikka. Keräysteema on tärkeä, sillä tutkimukset osoittavat, että lasten ja nuorten kokema väkivalta on lisääntynyt, Keskitalo jatkaa.

Piispa Jukka Keskitalo pitää saarnan Karjasillan kirkon Yhteisvastuu-messussa. Messun toimittaa kirkkoherra Juhani Lavanko. Musiikista vastaa muun muassa Cantio Laudis -kuoro, joka on valittu Suomen edustajaksi vuoden 2024 Pohjoismaiseen Kirkkomusiikkisymposiumiin.

Kirkkoherra Juhani Lavanko kannustaa kaikkia televisioinnista huolimatta tulemaan mahdollisuuksien mukaan paikan päälle.

-Kirkkotilassa messu on kokonaisvaltainen kokemus, ja siellä voi osallistua myös ehtoolliselle.

Messun jälkeen on kahvitilaisuus, jossa esitellään vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksen teema ja kohteet. Tänä vuonna ulkomaan kohteena on erityisesti Kenia ja kotimaan kohteena Aseman Lapset ry:n kautta tehtävä työ. Ulkomaan kohteesta kertoo Kirkon Ulkomaanavun Kenian maatoimiston ohjelmapäällikkö Alexon Mwasi ja kotimaan kohteesta varainhankinnan päällikkö Eija Kilgast Kirkkopalveluista. Lisäksi kuullaan tietoja paikallisesta keräyksestä.

Myös muissa Oulun kirkoissa järjestetään Yhteisvastuu-messuja sunnuntaina 5.2.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 % menee kansainvälisiin kohteisiin ja 40 % kotimaahan, josta puolet paikallisseurakunnan keräyskohteeseen.

Osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu löytyy lisätietoja tämän vuoden keräyksestä sekä ohjeet, miten Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua ja miten lahjoituksesta voi osuuden kohdentaa omalle seurakunnalle Oulussa.

Mon Jan 23 14:21:59 EET 2023