Barokkimusiikki soi tuomiokirkossa kaksilla uruilla

Helmikuun 3. päivänä Oulussa nautitaan barokkimusiikin helmistä, kun Eurooppaa ja Aasiaa kiertänyt sekä radiossa ja televisiossa musisoiva urkutaiteilija Ville Urponen soittaa barokkiajan urkumusiikkia Oulun tuomiokirkossa kello 19.

Urkutaiteilija_Ville Urponen_nelio.png

Urkutaiteilija Ville Urponen. Kuva: Studio Liikkuva.

Yleisradiossa viikoittaista Riston Valinta -musiikkiohjelmaa vetävä musiikkitoimittaja ja musiikin maisteri Risto Nordell juontaa konsertin. Vanhaan musiikkiin erikoitunut Nordell johdattelee illan aikana kuulijoita barokkimusiikin maailmaan.

”Barokin musiikki on moninaista ja koristeellista. Musiikkia voi käsitellä eri tavoin ja se elää eri tavalla aikakaudesta toiseen.” kertoo Ville Urponen.

Musiikkia koko elämä

Ville Urponen kasvoi musikaalisessa perheessä, jossa arvostettiin Bachia ja Mozartia. Barokkimusiikista innostunut musiikin monitaituri ja perheen isä vaikutti vahvasti musiikkikasvatukseen. Ville istutettiin isän suunnittelemien ja osin rakentamien urkujen ääreen pikkupoikana. Teini-ikäisenä hän jo ansaitsi omaa rahaa urkuja soittamalla, kun muut ikätoverit uurastivat juurikaspelloilla. Heti ajokortin saatuaan hän lähti ansaitsemaan elantonsa kanttorin töillä.

Nykyään Urponen opettaa Sibelius-Akatemiassa ja keikkailee ympäri maailmaa. Toki korona laittoi omat rajoitukset esiintymisille.

”Olen työskennellyt musiikin parissa koko ikäni. Välillä olen miettinyt, olisiko pitänyt tehdä jotain muuta. Mutta minulla on kiva työ tällä hetkellä. Opetan ja esiinnyn opetustyö ohessa. Tänä vuonna esiinnyn Portugalissa, mutta muuten keskityn Suomeen. Japanin reissu ja konsertti on toivottavasti tulossa ensi vuonna. Siellä on aina mukava käydä.” kertoo Urponen ja jatkaa

”Olen soittanut viimeksi Oulun tuomiokirkossa toistakymmentä vuotta sitten. Monesti on käynyt mielessä, että Oulun esiintymisestä on kovin pitkä aika, joten on kiva tulla Ouluun.”

Tuomiokirkon molemmat urut pääsevät ääneen

Kangasalan urkutehtaan Oulun tuomiokirkon urkuparvelle rakentamat pääurut ovat vuodelta 1938. Näissä niin sanotuissa romanttisissa uruissa on 62 äänikertaa. Urkurakentamo Veikko Virtasen vuonna 1983 rakentamat 18-äänikertaiset kuoriurut on sijoitettu alttarin oikealle puolelle.

”Oulun tuomiokirkossa on kahdet hienot urut ja olisi sääli jättää käyttämättä molempia soittimia.” sanoo Urponen.

Urkutaiteilija aloittaa konsertin urkuparvelta ehkä maailman tunnetuimmalla urkuteoksella Bachin Toccata ja fuuga d-mollilla, jonka jälkeen hän siirtyy alas soittamaan muun muassa sovituksen Händelin Messiaan Hallelujakuorosta. Konsertti päättyy urkuparvelta kajahtavaan Sibeliuksen Finlandiaan.

Mitä niille isän suunnittelemille uruille oikein kuuluu tänään? Ne Ville Urposella ovat edelleen kotona ja käytössä.

Konsertin järjestää Oulun hiippakunnan tuomiokapituli ja Oulun tuomiokirkkoseurakunta. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmatulot ohjataan YhteisvastuukeräykselleTervetuloa!

Oulun tuomiokirkko tarjoaa kevätkaudella musiikkia neljän konsertin voimin. Katso kaikki tapahtumat.

2023-01-19 12:53:00.0