Oulun tuomiokirkon kevään 2023 konsertit

Kevätkaudella Oulun tuomiokirkon ilmaiskonserteissa soi monipuolinen musiikki.

Tuomiokirkko-konsertti_Anne Visuri.jpg

Orkesteri harjoittelee Oulun tuomiokirkossa

Barokin kukkakedolla -urkukonsertti 3.2. kello 19

Helmikuun alussa Oulun tuomiokirkossa nautitaan barokkimusiikin helmistä, kun Eurooppaa ja Aasiaa kiertänyt sekä radiossa ja televisiossa musisoiva urkutaiteilija Ville Urponen soittaa barokkiajan urkumusiikkia.

Yleisradiossa viikoittaista Riston Valinta -musiikkiohjelmaa vetävä musiikkitoimittaja ja musiikin maisteri Risto Nordell juontaa konsertin. Vanhaan musiikkiin erikoitunut Nordell johdattelee illan aikana kuulijoita barokkimusiikin maailmaan.

Konsertissa kuullaan muun muassa Bachin Toccata ja fuuga, sekä sovitus Händelin Messiaan Hallelujakuorosta. Konsertin järjestää Oulun hiippakunnan tuomiokapituli ja Oulun tuomiokirkkoseurakunta. Ohjelmatulot ohjataan Yhteisvastuukeräykselle.

Surusta valoon -konsertti 22.2. kello 19

Vuosittainen Oulun seurakuntien Surusta valoon -konsertti kuullaan helmikuussa Oulun tuomiokirkkoseurakunnan järjestämänä. Lohduttavaa musiikkia surun tietä kulkeville esittävät Juhana Ritakorpi (sello), Henna-Mari Sivula (sopraano), Lauri-Kalle Kallunki (baritoni) sekä Péter Marosvári (urut).

Konsertissa musisoi Oulun seurakuntien kanttoreista koostuva Kanttorikvartetti, jossa toimivat Henna-Mari Sivula (Oulun tuomiokirkkoseurakunta), Kaisa Säkkinen (Haukiputaan seurakunta), Tuomo Rahko (Kiimingin seurakunta) Tommi Hekkala (Tuiran seurakunta).

Konserttiin voi osallistua paikan päällä tai verkossa osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

J. S. Bachin Johannes-passio BWV 245 palmusunnuntaina 2.4. kello 16

Bachin mestariteos johdattelee hiljaisenviikon ja pitkäperjantain keskeiseen sanomaan ja kuvaa pääsiäisen ajan tapahtumat Jeesuksen vangitsemisesta hautaamiseen. Laulusolistina ja evankelistana kuullaan Péter Marosvári. Oopperalaulaja Janne Sihvo laulaa Jeesuksen osan. Muita rooleja tulkitsevat sopraano Kaisa Ranta, altto Minna Raassina, tenori Niall Chorell sekä basso Tomi Punkeri.

Mukana ovat myös Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro. Orkesterina toimii Leponiemen kapelli ja musiikinjohtajana Lauri-Kalle Kallunki.

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Lauri-Kalle Kallunki on ollut kiireinen kevään konserttien edellä. Hänen vastuullaan on ollut jopa 90-henkisen kuoron valmentaminen.

”Talvi on ollut työläs, kun valmistaudumme kevään konsertteihin. Varsinkin Johannes-passio esitystä edeltävä viikko tulee olemaan hektinen. Alttari täyttyy esiintyjistä, kun siellä ovat samaan aikaan sekä kuoro, orkesteri ja solistit", kertoo Kallunki.

”Syksyyn verrattuna tuomiokirkko järjestää keväällä vähemmän konsertteja, mutta toisaalta saamme keskittyä rauhassa yhteen isoon teokseen ja sen nyansseihin.” Kallunki jatkaa.

Johannes-passiossa on vapaaehtoinen 20 euron käsiohjelmamaksu. Teos on seurattavissa myös virtuaalikirkossa.

Keväinen kuorokonsertti 27.4. kello 19

Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro musisoivat Lapin sodan päättymisen muistoksi kansallisena veteraanipäivänä Oulun tuomiokirkossa. Keväinen kuorokonsertti on järjestetty jo vuodesta 2015 lähtien. Uruissa kuullaan Jaakko Tyni ja musiikkia johtaa Lauri-Kalle Kallunki.

Kuorokonserttia voi seurata myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy, mutta joissakin on vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu.

Katso kaikki kevään tapahtumat

2023-01-10 14:41:12.0