Lucia tuo valoa talven pimeyteen

Svenska Privatskolan i Uleåborg -oppilaitoksen abiturientti Enya Hjulfors pukee tänä vuonna ylleen valkoisen asun ja asettaa kynttilät kutreilleen: hän on Oulun vuoden 2022 Lucia-neito.

Lucia-kulkue vuonna 2018_Anne Visuri.jpg

Vuoden 2018 Lucia-juhla houkutteli Oulun tuomiokirkon kirkon täyteen vieraita. Kuva: Anne Visuri

Suomessa Luciaa juhlitaan lähinnä ruotsikielisessä kulttuurissa, mutta Ruotsin puolella juhla on yksi joulukuun suurimmista tapahtumista. Ruotsin Lucia-juhlaa voisi verrata suomalaisten koulujen järjestämiin joulujuhliin. Ruotsissa nähdään harvoin suomalaisen kulttuurin tyyppisiä joulujuhlia.

Sen sijaan Lucia-kulkue juhlineen järjestetään lähes jokaisessa Ruotsin päiväkodissa ja koulussa joulukuun 13. päivänä. Kulkuetta johtaa valkoisiin pukeutunut Lucia-henkilö, joka tuo iloa ja valoa talven pimeyteen. Valtakunnallinen kulkue kruunajaisineen lähetetään Ruotsin television välityksellä jokaiseen ruotsalaiseen kotiin.

Juhlassa lauletaan joululauluja ruotsiksi

Myös Oulussa Lucia-juhlalla on vahva perinne. Tänä vuonna nähdään 42. Lucian kruunaus.

Lucia-neito kruunataan perinteisin menoin Rotuaarin lavalla Lucian päivänä tiistaina 13. joulukuuta kello 15. Sen jälkeen Oulun tuomiokirkossa järjestetään kello 16 alkaen kaikille avoin ruotsalaisen koulun joulujuhla, jossa muun muassa lauletaan kauneimpia ruotsalaisia joululauluja. Niitä säestää kanttori Lauri-Kalle Kallunki.

”Lucia-juhla on hieno ja hyvällä tavalla erikoinen tapahtuma Oulun tuomiokirkon näkökulmasta. Toimimme yhteistyökumppanina ja tarjoamme puitteet loistokkaalle juhlalle, joka on Svenska Privatskolan i Uleåborg -oppilaitoksen suunnittelema ja toteuttama.”, kertoo Oulun tuomiokirkon pappi Matias Leskinen, joka esittää Lucia-juhlassa joulutervehdyksen.

Tuomiokirkon Lucia-juhla houkuttelee kirkkoon myös muita kuin ruotsalaisesta kulttuurista tulevia vieraita.

”Ruotsalaisille kauneimmille joululauluille on selvästi tilausta. On hienoa nähdä, että myös muut kuin ruotsalaisesta kulttuuritaustasta tulevat löytävät tapahtumaan.”, Leskinen ihastelee.

”Harvoilla suomenkielisillä paikkakunnilla on näin vahva Lucia perinne, kuin meillä täällä Oulussa. Toivottavasti kirkossa nähdään paljon porukkaa tänä vuonna. Korona asetti omat rajoituksensa menneinä vuosina, joten on mielenkiintoista nähdä ovatko perinteet säilyneet ennallaan”, pohtii Leskinen.

Lucia-juhlatilaisuuden jälkeen Lucia apuneitoineen ja kuoroineen lähtee Lucia-kiertueelle ilahduttamaan oululaisia sairaita ja vanhuksia.

Wed Dec 07 15:03:00 EET 2022