Nuoret saavat opastusta digitaitoihin

Oulun seurakunnat antaa maksutonta neuvontaa digitaalisten palveluiden käyttöön. Palvelu on suunnattu 15–29-vuotiaille oululaisille, jotka eivät ole tällä hetkellä työelämässä tai suorita opintoja.

Digillä kasvotusten valokuva (1).jpg

Oulun seurakunnat tarjoaa oululaisnuorille maksutonta neuvontaa digitaalisten palveluiden käyttöön.  Seurakuntayhtymän Digillä kasvotusten –hanke opastaa esimerkiksi erilaisten sovellusten ja ohjelmien käytössä sekä sähköisessä asioinnissa.

Digineuvonta on tarkoitettu 15–29-vuotiaille, opiskeluiden ja työelämän ulkopuolella oleville oululaisille. Tuki on henkilökohtaista ja se räätälöidään nuoren tarpeiden mukaan.

– Kartoitamme yhdessä nuoren kanssa, millaisia taitoja hän kaipaa ja kuinka paljon opastusta tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan, kertoo hankkeen projektipäällikkö, nuorisotyönohjaaja Mono Kuoppala.

Oppaina toimivat toiset, tehtävään koulutetut nuoret eli vertaismentorit. He antavat digineuvontaa myös etäyhteyksillä.

– Vertaismentori ei tee asioita valmiiksi toisen nuoren puolesta, vaan hän on enemmänkin matkakumppani, joka voi samalla oppia uusia digitaitoja itsekin, kuvailee Kuoppala.

Työn ja opiskelupaikan hakeminen edellyttää osaamista

Digillä kasvotusten –hankkeen tavoitteena on tukea erityisesti opiskelussa, työnhaussa ja työelämässä tarvittavissa digitaidoissa sekä kyberturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Mono Kuoppalan mukaan niiden hallinta ei ole nuorillekaan itsestäänselvyys.

– Nuoret voivat olla taitavia käyttämään sosiaalista mediaa tai pelaamaan nettipelejä, mutta esimerkiksi viranomaisasiointi voi olla haastavaa, Kuoppala sanoo.

– Moni voi kokea tukiin, opiskeluun ja työnhakuun liittyvien hakemusten tekemisen haasteelliseksi.  Apua voidaan kaivata vaikkapa sähköiseen tunnistautumiseen. Digitaalinen toimintaympäristö myös muuttuu nopeasti.

Digineuvonnasta kiinnostuneet nuoret tai heidän vanhempansa voivat ottaa yhteyttä Mono Kuoppalaan. Lisätietoja digineuvonnasta saa hankkeen verkkosivuilta.

Digillä kasvotusten -hanke saa rahoituksensa Euroopan sosiaalirahaston (ESR) REACT-varoista. Oulun seurakuntayhtymän toteuttama hanke kestää huhtikuun 2023 loppuun ja sen aikana päivitetään myös Oulun seurakuntien nuorisotyön ammattilaisten digitaitoja.

Kuva: Pixabay

Mon Dec 05 12:41:00 EET 2022