Itsenäisyyspäivää juhlitaan perinteikkäästi Oulun seurakunnissa

Oulun seurakunnat juhlistavat itsenäisyyspäivää perinteisin tavoin. Seurakunnissa järjestetään jumalanpalveluksia ja itsenäisyyspäivän juhlia sekä käydään sankarihaudoilla laskemassa seppeleet.

Suomenlippu_Aarne Ormio.jpg

Kuva: Aarne Ormio.

Tiistaina 6.12.2022 kello 10 on itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset Oulun tuomiokirkossa sekä Haukiputaan, Kiimingin, Oulunsalon, Oulujoen, Ylikiimingin ja Yli-Iin kirkoissa. Tuomiokirkon jumalanpalvelusta voi seurata myös verkon välityksellä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Kiimingin jumalanpalvelus lähetetään Kiimingin seurakunnan YouTube-kanavalla ja Ylikiimingin jumalanpalvelus Ylikiimingin kirkon YouTube-kanavalla.

Tuomiokirkon kirkkotarhassa on kunnianosoitus sankarimuistomerkillä ennen jumalanpalvelusta kello 9.45. Jumalanpalvelusten jälkeen on kunniakäynnit ja seppeltenlaskut Haukiputaan, Kiimingin, Oulujoen, Oulunsalon, Ylikiimingin ja Yli-Iin sankarihaudoilla. Oulun hautausmaalla on kunnianosoitukset sankari- ja muilla muistomerkeillä kello 11.30.

Kiitollisuus isänmaasta

Itsenäisyyspäivän viettoa jatketaan seurakuntien järjestämissä juhlissa sankarihaudoilla käyntien jälkeen.

Haukiputaan seurakuntakeskuksessa alkaa kello 11.45 itsenäisyyspäivän juhla, jossa juhlapuheen pitää kunnallisneuvos Heikki Seppälä. Juhlassa esiintyvät Haukiputaan Mieskuoro, baritoni Reijo Alatalo ja pianisti Tiina Kukkula. Ohjelmassa on myös kunniamerkkien jako. Juhlassa on tarjolla kirkkokahvit.

Kirkkoherra Jaakko Tuisku kertoo, että Haukiputaalla on pitkät perinteet itsenäisyyspäivän vietossa. Juhla järjestetään yhteistyössä veteraanijärjestöjen, reserviläisten, partiolaisten ja Lionsien kanssa.

”Itsenäisyyspäivän juhla nostattaa isänmaallisen tunnelman. Juhlassa pääsee liittymään suomalaiseen tarinaan itsenäisyydestä ja vapaudesta. Saamme olla kiitollisia tästä hyvästä isänmaasta.”

Myös muissa seurakunnissa vietetään itsenäisyyspäivän juhlia sekä nautitaan juhlakahvit tai ruokaillaan yhdessä. Oulunsalossa on seppeltenlaskun jälkeen juhlakahvit Toimitalolla ja juhla kirkossa. Oulujoen kirkolla on tarjolla seppeltenlaskun jälkeen keittolounas. Kiimingin, Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakuntataloilla on sankarihaudoilla käyntien jälkeen ruokailu ja kahvit.

2022-11-28 09:31:50.0