Ensimmäinen adventtikynttilä syttyy ja Hoosiannaa lauletaan yhdessä – adventin tapahtumat seurakunnissa johdattavat joulun odotukseen

Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Tänä vuonna ensimmäinen adventti on ensi sunnuntaina 27.11.2022. Silloin kirkoissa lauletaan tuttu Hoosianna-hymni, virsi numero yksi. Ensimmäisestä adventtisunnuntaista alkaa uusi kirkkovuosi.

Ensimmäinen adventti_kynttilän sytytys_Aarne Ormio.jpg

Kuva: Aarne Ormio.

”Ensimmäinen adventti aloittaa joulun odotuksen. Tämän merkiksi sytytämme ensimmäisen adventtikynttilän”, kertoo Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen.

”Adventtikynttilöiden sytyttäminen viittaa siihen, miten kaiken harmauden, ehkä pimeyden keskelle, on syntymässä auttaja. Itseäni puhutteleekin aina adventtina Hoosiannan laulaminen. Sehän tarkoittaa: Herra auta, pelasta.”

Pesosen mukaan Hoosiannan laulaminen voi olla erityisen ajankohtaista juuri tämän joulun odotusaikana, kun tilanne maailmassa on monin tavoin epävarma.

”Myös omassa elämässämme saattaa olla asioita, joista olemme huolissamme. Syntyvä Jeesus-lapsi merkitsee toivoa pimeyden ja epävarmuuden keskelle. Meitä ei ole jätetty yksin.”

Adventtitapahtumia kaikenikäisille

Oulun seurakunnissa järjestetään runsaasti tapahtumia ensimmäisenä adventtisunnuntaina 27.11.

Kaikissa seitsemässä seurakunnassa on messuja, jumalanpalveluksia, perhemessuja tai Kauneimmat joululaulut -messuja. Oulun tuomiokirkossa kello 10 alkavassa perhemessussa saarnaa piispa Jukka Keskitalo. Messu on katsottavissa myös virtuaalikirkossa. Messun jälkeen on tarjolla adventtikahvit Vanhassa pappilassa.

Tuiran kirkossa on perinteinen Tiernakirkko kello 18, ja samaan aikaan soivat tuomiokirkossa Grooveimmat joululaulut.

Lisäksi seurakunnissa järjestetään perheille joulupolkuja, adventtirasteja ja muita adventtitapahtumia.

Jo ennen sunnuntaita kajahtaa yhteinen Hoosianna-hymni Oulun tuomiokirkon edessä pidettävässä Hoosianna-juhlassa lauantaina 26.11. kello 16. Ohjelmassa on myös muita yhteislauluja kuorojen johdolla sekä puhallinmusiikkia. Tervehdykset esittävät Oulun tuomiokirkkoseurakunnan vs. kirkkoherra Eija Nivala, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä sekä Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo. Juhlan jälkeen on tuomiokirkossa kamarikuoro Soma Ensemblen joulukonsertti kello 16.30.

Kaikki ensimmäisen adventtisunnuntain tapahtumat löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu.o

Tiedotetta muokattu 22.11.2022: Poistettu tieto suomen- ja saamenkielisistä Kauneimmista joululauluista ensimmäisenä adventtisunnuntaina. Saamenkieliset Kauneimmat joululaulut -ajankohta ja paikka on siirtynyt, uusi ajankohta ja paikka on to 15.12. klo 18 Oulun tuomiokirkossa ja virtuaalikirkossa.

2022-11-21 11:17:00.0