Sunnuntai on seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä

Ensi sunnuntaina äänestetään oman seurakunnan äänestyspaikassa. Vaaliuurnat aukeavat kello 11, oman äänensä voi käydä antamassa kello 20:een saakka.

vaalitoimitsija seurakuntavaalit Annukka Kreivi Oulujoen seurakunta_Marita Ahlgren (1).jpg

Vielä sunnuntaina ehtii äänestämään. Annukka Kreivi oli vaalitoimitsijana ennakkoäänestyksen aikana Oulujoella. Kuva: Marita Ahlgren

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina 20.11. Silloin äänestetään oman seurakunnan äänestyspaikassa kello 11–20.

Oulussa varsinaisen vaalipäivän äänestyspaikat ovat Haukiputaan, Karjasillan, Kiimingin, Oulujoen ja Oulunsalon kirkko sekä Oulun tuomiokirkko ja Tuiran kirkko. Äänestyspaikat ja niiden osoitteet löytyvät Oulun seurakuntien vaalisivuilta sekä äänioikeutetuille lähetetystä vaalikirjeestä.

Äänestykseen tulee ottaa mukaan todistus henkilöllisyydestä. Henkilöllisyystodistuksen lisäksi on hyvä ottaa mukaan vaalikirjeen mukana saapuva ilmoituskortti, mutta sen puuttuminen ei estä äänestämistä.

Seurakuntavaaleissa äänioikeus on jokaisella evankelis-luterilaisen kirkon jäsenellä, joka viimeistään vaalipäivänä täyttää 16 vuotta ja jolla on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta Suomessa. Oulussa äänioikeutettuja on 116 461.

Äänestää voi vain oman kotiseurakunnan ehdokkaita. Äänestysprosentti viime viikolla päättyneen ennakkoäänestyksen jälkeen on 6,4.

Oulussa samalla kertaa kahdet vaalit

Oulussa vaaleilla valitaan jäsenet oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymässä.

Molempia vaaleja varten on omat ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa. Vaaleissa valittavien luottamushenkilöiden toimikausi on 2019–2022.

Wed Nov 16 08:52:00 EET 2022