Kirkkomusiikkiviikolla tarjolla vanhaa ja uutta konserttimusiikkia

Oulun seurakunnat tarjoavat jälleen kerran monipuolista musiikkia Kirkkomusiikkiviikolla 4.–11.11.2022. Konsertteihin on vapaa pääsy. Halutessaan konsertteihin voi ostaa maksullisen käsiohjelman.

Lauri Nurkkala netti2.jpg

Oulujoen seurakunnan kanttori Lauri Nurkkalan sävellyskonsertti kuullaan sunnuntaina 6.11. klo 18 Oulun tuomiokirkossa.

Kirkkomusiikkiviikko käynnistyy perjantaina 4.11. kolmella eri konsertilla. Klo 19 Pyhäinpäivän aaton sävelhartaudessa Oulunsalon kirkossa (Jääsköntie 8) esiintyvät baritoni Paulus Hartikainen ja pianisti Kaisa-Mari Pulkkanen. Klo 19 Lauri Turpeinen ja Anna-Mari Nevala laulavat pyhäinpäiväaiheisia lauluja ja duettoja Riikka Paanasen säestyksellä Kiimingin seurakuntakeskuksessa (Kirkonniementie 6). Klo 20 Sofian seurakuntakeskuksessa (Isokatu 17) esiintyy Pyhät puhaltimet ja poetiikka trio, johon kuuluvat Dimitri Grechi Espinoza tenorisaksofoni ja sävellykset, Pertti Päivinen saksofonit, huilut ja bassoklarinetti sekä Markku 'Jazzpastori' Salo runot ja lausunta. Ohjelmisto koostuu muusikoiden omista sävellyksistä, modernin spirituaalisen jazzin sävellyksistä ja runoja säestävistä improvisaatioista.

Pyhäinpäivän iltana 5.11. klo 20 kuullaan Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3 A) upea klassikkoteos W. A. Mozartin Requiem (KV 626) Oulun tuomiokirkon kamarikuoron ja Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoron esittämänä. Solisteina ovat Johanna Isokoski sopraano, Tarja Sakko altto, Péter Marosvári tenori ja Tomi Punkeri basso. Orkesterina toimii Oulunsalo Ensemble, konserttimestarina Sinikka Ala-Leppilampi ja urkurina Raakel Pöyhtäri. Ohjelmaan sisältyy myös Miikka Lehtoahon sävellys virren 632 Nyt ylös sieluni pohjalta. Musiikinjohtajana toimii Lauri-Kalle Kallunki. Tervetulosanat lausuu vs. kirkkoherra Eija Nivala ja tilaisuuteen tuo hiippakunnan tervehdyksen piispa Jukka Keskitalo. Konsertti on katsottavissa myös Virtuaalikirkossa osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Oulujoen kanttori Lauri Nurkkalan sävellyskonsertti 6.11. tuomiokirkossa

Sunnuntaina 6.11. klo 16 Heini Mielonen esiintyy sellokonsertissa Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Konsertissa kuullaan sellomusiikkia monipuolisesti eri sointimaailmojen kautta. Mielonen käyttää säveltämisessään ja esiintymisissään apuna looper-tekniikkaa sekä erilaisia efektejä saaden sellon soimaan täyteläisesti ja rikkaasti.

Oulujoen seurakunnan kanttori Lauri Nurkkalan sävellyskonsertti kuullaan klo 18 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3 A). Konsertti on eräänlainen läpileikkaus Nurkkalan sävellystuotantoon. Konsertissa esiintyvät Cantio Laudis- ja Gaudiate-kuorot, Leponiemen kapelli sekä Elias Niemelä urut. Musiikinjohtajana toimii Olli Heikkilä. Konsertti on katsottavissa myös Virtuaalikirkossa osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

– Olen ollut kohta 42 vuotta kanttorina Oulujoen seurakunnassa, ja haluan näin työuran loppusuoralla jakaa musiikillista perintöäni kuoroille ja kuoronjohtajille. Olen tehnyt konsertissa kuultavat sävellykset pyynnöstä kuoroille erilaisiin tilaisuuksiin vuosien saatossa. On ollut kunniatehtävä olla musiikillisesti rakentamassa jotakin juhlaa, kertoo Lauri Nurkkala.

Hän nostaa sävellyskonsertista esille nyt ensimmäistä kertaa esitettävän laulusarjan, joka pohjautuu Johann Wolfgang von Goethen kolmeen runoon.

– Oulun tuomiokirkko sopii hienosti kantaesityksen paikaksi. Isot urut ja kaksi kuoroa tekevät esityksestä näyttävän.

Konsertissa kuullaan myös Nurkkalan uusin sävellys Mikko Kinnusen teksteihin pohjautuvaan Pohjolan aura -nimiseen teokseen. Sävellys on tilaustyö tämän vuoden Pohjoismaiden neuvoston keskustaryhmien vuosipäivän juhlaan, ja se kertoo kunkin pohjoismaan kansallislinnusta ja -kukasta.

– Olen koonnut tähän konserttiin musiikkia viideltä vuosikymmeneltä, varhaisin teos on Andante uruille vuodelta 1989 ja tuorein on Pohjolan aura, Nurkkala lisää.

Tiistaina 8.11. klo 18.30 Oulun seurakuntayhtymän lapsikuoroja esiintyy Laulun laineilla -konsertissa Oulunsalon kirkossa (Jääsköntie 8). Kuorot esittävät konsertissa omia kappaleitaan, joiden lisäksi kuullaan kaikkien kuorojen yhteisesitys 150 laulajan voimin.

Keskiviikkona 9.11. klo 19 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39) järjestetään konsertti Tie, totuus ja elämä – Bachin sävelin. Esiintyjinä toimivat Oulun Kamariorkesteri sekä Cantio Laudis -kuoro ja Cantiamo-lauluyhtye, jotka esittävät J.S. Bachin kuoro- ja orkesteriteoksia. Konserttimestarina ja orkesterinjohtajana toimii Anna Rainio. Kuoron ja lauluyhtyeen valmentamisesta ja johtamisesta vastaa Olli Heikkilä. Konsertin juontajana toimii musiikkitieteilijä Topi Linjama

Torstaina 10.11. klo 19 on kuorokavalkadin vuoro Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Kuorojen illassa esiintyvät Karjasillan seurakunnan Naiskuoro Kaarna, johtaa Riitta Ojala, Tuiran seurakunnan D'amen, johtaa Tommi Hekkala, Haukiputaan seurakunnan HKK, johtaa Hannu Niemelä sekä Kiimingin seurakunnan Kaikuos, johtaa Jarkko Metsänheimo.

Kirkkomusiikkiviikko huipentuu kolmetuntiseen urkumaratoniin perjantaina 11.11. klo 19–20 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Urkureina toimivat Jimi Järvinen, Hannele Mehtälä, Elias Niemelä ja Juha Soranta.

Lisätietoja Kirkkomusiikkiviikon sivulta.

2022-10-25 08:24:00.0