Piispa Jukka Keskitalo rohkaisee: Äänestä ja ota kaverisikin mukaan äänestämään seurakuntavaaleissa

Jukka Keskitalo_syksy2022_HarrietU.png

Kuva: Harriet Urponen

Piispa Jukka Keskitalo on toiveikas sen suhteen, että äänestysprosentti saataisiin hivutettua ylöspäin.

– 440 000 ihmistä äänesti viime seurakuntavaaleissa. Jos nämä kaikki lähtevät äänestämään ja ottavat yksi tai kaksi kaveria mukaan, saadaan äänestysprosentti kasvamaan, Keskitalo toteaa.

Keskitalon mukaan vaaleissa on paljon hyviä ehdokkaita. Hän on nähnyt, että ihmiset kokevat seurakunnan asiat tärkeiksi.

– Kun tapaan ihmisiä, he sanoittavat kirkon merkitystä minulle eri tavoin. Moni nostaa esiin diakonian merkityksen ja monille kirkon jäsenyyden kannalta on tärkeää se, että kirkko tekee hyvää.

Keskitalon mukaan oleellista on, että ei vain puhuta, vaan konkreettisesti osoitetaan lähimmäisenrakkautta.

– Myös se, mitä seurakunnat tekevät lasten ja nuorten hyväksi, on monille hyvin merkityksellistä.

Isovanhemman osa

Kun piispa Keskitalon omat lapset olivat pieniä, olivat he mukana seurakunnan toiminnassa. Nyt Keskitalo seuraa Kuopiossa asuvan tyttären perheen kerhoelämää.

– On mahtavaa nähdä, kun lapset pakkaavat kerhoreppuaan ja sieltä tullessaan kertovat, mitä heille on tapahtunut. Tajuan, kuinka tärkeää työtä seurakunta tekee. Tämä ei ole mahdollista ilman seurakuntalaisia, jotka taloudellisesti tukevat, tai päättäjiä, jotka luovat puitteet. Päättäjät valitaan vaaleissa, Keskitalo sanoo.

Kukas sen kissan hännän nostaa?

Keskitalon mukaan kirkossa ei olla kovin hyviä nostamaan omaa häntää.

– Oletamme, että kyllä kaikki tietävät, mitä kirkko tekee. Silti meidän on hyvä nostaa esiin esimerkiksi sairaalasielunhoitoa ja työtä sairaiden ihmisten vuoteiden äärellä. Meidän tulee kertoa perheneuvonnasta ja siitä, miten seurakunnissa autetaan parisuhteita. Meillä on hyviä toimintamuotoja, kuten Kirkon keskusteluapua, joista täytyy puhua ihmisille. Tämä kaikki on mahdollista siksi, että on seurakunnat ja niiden päättäjät, jotka näkevät työn arvon.

Keskitalo muistuttaa, että kirkko ei kysele jäsenkorttia silloin, kun se auttaa ihmisiä.

– Diakonian ruoka-apua jaettaessa ei kysytä, oletko seurakunnan jäsen. Sama pätee muissakin kirkon auttamismuodoissa. Seurakunta auttaa pyyteettömästi ja seurakunnat ovat iso osa yhteiskunnan palveluverkostoa.

Luottamushenkilöillä on laaja kirjo asioita, joista he vastaavat. He päättävät resursseista ja luovat ison kuvan, kun seurakunnan työntekijät ja vapaaehtoiset tekevät työn. Keskitalo muistuttaa, että nyt valittavista luottamushenkilöistä valitaan vuoden päästä jäsenet kirkon korkeimpaan päättävään elimeen, jossa puhutaan kirkon opista ja opetuksesta.

– Kirkon viesti on toivon viesti. Sillä on kysyntää, kun kuljemme kriisistä toiseen. Korona, sota Euroopassa, sähkön hinta pilvissä – joitakin viimeaikaisia kriisejä mainitakseni. Tulee huoli, että missä on ihmisen turva. Turva on Jumalassa. Miten seurakunnan toimintaa organisoidaan, siitä päätetään vaaleissa. Haluan haastaa jokaista äänioikeutettua nyt rohkeasti äänestyspaikalle. Tule sinne vaikuttamaan ja ota kaverisikin mukaan äänestämään.

Seurakuntavaalit.fi

Ennakkoäänestys 8.–12.11.
Varsinainen vaalipäivä 20.11.

Katso piispan viesti myös Virtuaalikirkosta. Suora linkki on täällä.

Lisätietoja:

Piispan teologinen erityisavustaja Pekka Mustakallio, pekka.mustakallio@evl.fi, 040-749 0115

Oulun seurakuntayhtymän vt. viestintäpäällikkö Harriet Urponen, harriet.urponen@evl.fi, 040-546 2713

2022-10-24 08:19:00.0