Petri Laaksosen juhlakonsertti Oulun tuomiokirkossa

Oulun tuomiokirkossa on lauantaina 8.10. kello 19 laulaja-säveltäjä Petri Laaksosen 60-vuotisjuhlakiertueen konsertti Eläköön elämä – 60 vuotta Pohjantähden alla.

Petri Laaksonen.

Konsertissa kuullaan Laaksosen monipuolista tuotantoa vuosien varrelta. Ohjelmistossa on myös musiikkia artistin uudelta, tänä syksynä ilmestyneeltä Timanttia-albumilta.

Petri Laaksosen musiikkiura käynnistyi 1980-luvulla, jolloin hän sävelsi muun muassa euroviisusävelmät Eläköön elämä ja Sata salamaa. Siitä lähtien Laaksonen on säveltänyt lukuisan määrän lauluja maamme eturivin artisteille. Ensimmäinen oma levy ilmestyi 1994, josta tuli tunnetuksi klassikoksi muodostunut kappale Täällä Pohjantähden alla.

Laaksosen artistiprofiili on laaja; hän on tehnyt iskelmiä, teatterimusiikkia ja joululauluja sekä hengellistä musiikkia esimerkiksi Tuomasmessuun ja Mukulamessuun. Lisäksi hän on säveltänyt klassikkorunoilijoiden tekstejä. Laaksosen levyjä on myyty yhteensä yli 200 000 kappaletta.

Artisti kokee olevansa ennen kaikkea live-esiintyjä ja kertoo, että pitkä ura esiintyvänä taiteilijana sekä eletyn elämän tuoma kokemus iloineen ja murheineen on tuonut tulkintoihin entistäkin vakuuttavampaa otetta ja syvyyttä.

”Olen aina tiennyt, mistä laulan, mutta nyt myös elän todeksi tuoreemmalla tavalla laulujen tarinaa niitä laulaessani”, Laaksonen kuvailee.

Edellinen pitkäsoitto käsitteli kuolemaa ja jäähyväisten kipeyttä laulajan menetettyä vuoden sisällä äitinsä ja veljensä. Nyt on artistin mukaan aika laulaa elämästä: ”Elämä, toivo ja rakkaus. Niistä on uuden levyn laulut tehty”, Laaksonen kertoo ja kutsuu kaikki konserttiin juhlimaan elämää.

Tuomiokirkon konserttiin voi ostaa ovelta 15 euron ohjelman. Konserttiin on vapaa pääsy. Konsertin järjestäjänä on Oulun ev.lut. seurakunnat.

Mon Oct 03 09:28:04 EEST 2022