DOM Second Hand lainaa mekot ja puvut vanhojentansseihin

DOM Second Hand on Oulun ev.lut. seurakuntien hyväntekeväisyysputiikki, joka myy laadukkaita käytettyjä vaatteita ja asusteita naisille ja miehille. Tämän lisäksi putiikista löytyy juhlapukulainaamo, jonka valikoimaan kuuluvat muun muassa juhla- ja hautajaisvaatteet, hääpuvut sekä vanhojentanssivaatteet.

Salla Varis esittelee DOMin vanhojentanssipukukokoelmaa

DOMissa harjoittelua tekevä Salla Varis esittelee pitkää vaaterekkiä, joka notkuu toinen toistaan upeampia juhlapukuja.

”Meiltä löytyy erilaisia mekkoja vanhojentansseihin. Myös miehille on joitakin smokkeja ja frakkeja sekä tummia pukuja. Ja tietysti meiltä saa myös asusteet kruunaamaan kokonaisuuden.” kertoo Varis.

”Juhlapukujen laina-aika on viikosta kuukauteen noutohetkestä ja voit lainata useamman tuotteen. Mikäli löydät puvun valikoimastamme jo nyt, varaamme sen sinulle ja laitamme puvun säilytykseen vanhojentansseihin saakka. Näin voit olla varma, että sinulla on puku isoon juhlaasi.” jatkaa Varis hymyillen.

Ilmainen lainaamo monelle yllätys

”Vanhojentanssimekkoa ja -pukua aletaan etsiä jo syksystä, jolloin saamme silloin tällöin kyselyitä vaatteista. Aika vähän meidän lainaamostamme kuitenkin tiedetään ja enemmänkin voisimme lainata.” vinkkaa DOMin työntekijä Mirjami Nikula.

DOMin toiminnan kulmakivinä ovat eettisyys, ekologisuus sekä hyvän tekeminen ja DOMin ideologian mukaan paras tapa tulla onnelliseksi on auttaa muita.

”Mikäli sinulle on jäänyt vanhojentanssipuku pölyttymään kaapin perälle, voit lahjoittaa sen meille ja antaa puvulle uuden elämän lainavaatteena.” Nikula ehdottaa.

DOMin tulevaisuus on turvattu

DOMin toiminta vakinaistetaan vuoden 2023 alusta alkaen. Toiminnan turvaamiseksi seurakuntayhtymään tulee kaksi pysyvää työsuhdetta vastaamaan DOMin toiminnasta ja kehittämisestä. Asiasta päätti Oulun seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto kokouksessaan 13. syyskuuta, joka päätti myös tukea esteettömän tilan löytymistä.

DOMin toiminta on paitsi kierrätystoimintaa myös diakonista työtä, sillä myymälän tuotosta suuri osa menee hyväntekeväisyyteen. Olennaista on myös kuntouttavan työtoiminnan rooli. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on nuorten aikuisten työllistymisen tukeminen, jonka kehittämiseen DOM sai viime vuoden lopulla myös tukea Kirkkohallitukselta.

DOMin kivijalkaputiikki sijaitsee Vanhan pappilan vintillä (Asemakatu 6) ja verkkokauppa osoitteessa domsecondhand.fi.

Näin DOMin lainauspalvelu toimii

• Laina on ilmainen
  • Laina-aika 1 viikko – 1 kuukausi
  • Myyjän kanssa tehdään lainaussopimus